Toyota Innova facelift 2020 diperkenalkan di Indonesia

Toyota Innova facelift 2020 diperkenalkan di Indonesia

Toyota baru sahaja memperkenalkan Innova facelift di Indonesia, yang dinaik taraf pada beberapa bahagian luar dan dalam. Dimensi MPV ini bagaimanapun masih lagi sama iaitu panjang 4,735 mm, lebar 1,830 mm, tinggi 1,795 mm dan jarak roda 2,750 mm.

Model yang juga dipanggil sebagai Kijang ini datang dalam dua pilihan enjin iaitu unit petrol empat silinder 2.0 liter 1TR-FE atau diesel turbo empat silinder 2.4 liter 2GD-FTV. Kedua-duanya boleh didapati dengan transmisi manual lima kelajuan atau automatik enam kelajuan.

Innova yang menggunakan enjin petrol mampu menghasilkan kuasa 139 PS pada 5600 rpm dan 183 Nm tork pada 4,000 rpm, sementara model berenjin diesel pula menghasilkan 149 PS pada 3,400 rpm dan 342 Nm tork pada antara 1,200 hingga 2,800 rpm apabila dipadankan bersama transmisi manual. Jika menggunakan transisi automatik, torknya bertambah menjadi 360 Nm antara 1,200 hingga 2,600 rpm.

Toyota Innova facelift 2020 diperkenalkan di Indonesia

Innova yang digerakkan oleh enjin petrol datang dalam empat varian iaitu G, G Luxury, V dan V Luxury manakala Innova yang menggunakan enjin diesel pula datang dalam pilihan varian G dan V. Semua varian ini boleh didapati dengan transmisi manual dan juga automatik.

Perubahan utama pada bahagian rupa Innova facelift ini adalah gril yang kini mempunyai kemasan krom di sekelilingnya sementara jalur tengahnya pula dicat warna hitam. Pada varian V dan V Luxury, lampu utamanya menggunakan unit projector LED. Pada bahagian belakang terdapat tempat nombor plet berbentuk heksagon berwarna hitam dan keliling lampunya juga diletakkan kemasan hitam. Rekaan rim adalah baru, dengan saiz 16 inci dan dibalut tayar 205/65.

Masuk ke dalam, bentuk papan pemuka masih kelihatan sama seperti model sebelumnya, dengan varian G dan G Luxury diberikan head unit lapan inci yang boleh disambung dengan USB, Bluetooth serta fungsi mirroring, manakala V dan V Luxury ditambah lagi dengan sambungan telefon pintar dan Miracast.

Tempat duduk baris kedua masih lagi menggunakan jenis kapten yang berasingan dan ia kemudiannya ditambah lagi dengan skrin hiburan di konsol tengah untuk varian V dan V Luxury. Pilihan warna yang ditawarkan adalah Super White 2, Silver Metallic, Dark Gray Mica Metallic, Attitude Black dan Phantom Brown.

Kelengkapan lain yang diberikan pada Innova facelift ini adalah termasuk pembersih udara dengan ioniser untuk varian Luxury, lampu suasana untuk varian V dan V Luxury, dua beg udara hadapan dan beg udara kaki untuk pemandu, cagak Isofix, kawalan kestabilan, Hill Start Assist, ABS dan EBD.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required