Sekali lagi Volkswagen telah menunjukkan model Golf R Mk8 menjelang pelancarannya pada 4 November ini. Model R ini bakal diproduksi di kilang VW yang terletak di Wolfsburg, bersama dengan beberapa model lain, dan ini termasuk juga dengan varian Golf R.

Menurut pengeluar kereta ini, Golf R Mk8 akan menjadi model yang paling berkuasa, paling berdinamik dan paling efisien berbanding sebelum ini. Ia juga akan menerima sistem pacuan semua-roda dengan kawalan tork bagi roda terpilih pada gandar belakang.

Sistem AWD berkenaan dikawal oleh Vehicle Dynamics Manager yang disambung rapat dengan electronic front differential lock (XDS) dan kawalan casis dinamik. Dengan gabungan tersebut, sistem ini dapat menawarkan “ciri daya tarikan optimum, pengendalian neutral dan tepat, dan ketangkasan yang tepat”.

Kuasa dijana dari enjin EA888 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder.Penjana kuasa suntikan-terus ini akan disambungkan ke ekzos penyejukan-air bersepadu yang dihala ke turbo pada kepala silinder. Bagi hamburan kuasanya, dijangka melebihi 330 PS dan 400 Nm. Transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan juga bakal diberikan secara standard.

Selain itu, Golf R baharu masih menampilkan serlahan biru pada bahagian kabin, sama seperti model GTI yang menyerlah dengan merah. Di samping kemasan R yang unik, bahagian kabin juga akan tetap sama dengan Golf biasa.

Butiran penuh mengenai spesifikasi model hot-hatch berprestasi tinggi akan diketahui sewaktu pelancarannya.