Honda Odyssey facelift 2020 dengan aksesori Modulo

Honda Odyssey facelift 2020 dengan aksesori Modulo

Honda telah pun melancarkan Odyssey facelift di Jepun, dan ini merupakan peningkatan kali kedua untuk MPV generasi kelima yang sebelum ini pernah menerima penambahbaikan besar pada tahun 2017. Generasi RC ini telah mula ada sejak 2013.

Model facelift ini diberikan sentuhan hujung hadapan yang lebih tegak dan bonet yang lebih rata. Wajah baharunya juga dapat dilihat berdasarkan bahagian pengambilan atas dan bawah yang terpisah, dengan bilah krom mendatar, sekaligus menyerlahkan lagi penampilannya. Lampu utama “jewel eye” direka semula, dengan menempatkan palang krom yang lebih tebal bersambung dengan kluster lampu, sementara apron bawah pula dilengkapi jaluran LED.

Namun, tidak lengkap rasanya Odyssey facelift jika ia hadir tanpa aksesori tulen, justeru, Honda telah memperkenalkan kit Modulo untuk Absolute. Sekali pandang, dah macam CR-V pula. Kepingan gril melintang telah ditukar untuk kemasan honeycomb di dalamnya dan ditambah pula dengan wing krom dengan tona hitam. Walau pun tidak hitam sepenuhnya, namun ada satu garisan krom dan lip yang berkilat masih dikekalkan. Lencana Absolute pula diletakkan pada gril.

Honda Odyssey facelift 2020 dengan aksesori Modulo

Untuk bahagian belakangnya pula, lampunya lebih melintang berbanding kluster yang agak condong pada model lama. Ia juga didatangkan dengan grafik LED baharu dengan garisan yang lebih tebal. Jaluran krom yang lebih nipis umpama merapatkan bahagian lampu. Spoiler belakang juga didatangkan secara standard buat Absolute, tetapi wing pilihan Modulo lebih panjang. Jaluran krom juga ditampilkan pada perumah cermin sisi.

Di dalamnya, papan pemuka baharu telah dipertingkatkan, malah pemilik boleh memilih plat ambang pintu, semua jenis pencahayaan ambien (bahagian kaki, pemegang pintu), balutan kulit pada tombol gear, pedal keluli, port pengecasan USB tambahan, solusi storan dan juga aksesori Honda Dog.

Ia juga didatangkan dengan sistem infotainmen navigasi Gathers 10-inci dengan pembesar suara Diatone Sound dan skrin Full HD TV/DVD 11.6-inci yang dipasang di bumbung.

Di Jepun, Odyssey menerima dua pilihan penjana kuasa. Pertama, digandingkan dengan unit K24W 2.4 liter empat-silinder yang mampu menghamburkan kuasa hingga 175 PS (173 hp) pada 6,200 rpm dan tork 225 Nm pada 4,000 rpm. Penjana kuasa ini dipadankan dengan CVT, dengan penawaran pacuan roda-hadapan dan semua-roda.

Pilihan kedua pula ialah sistem hibrid Intelligent Multi Mode Drive (i-MMD) atau e:HEV, yang turut digunakan untuk StepWGN. Sistem ini sama dengan 2.0 liter kitaran Atkinson empat-silinder dengan kuasa 145 PS (143 hp) dan tork 175 Nm, digandingkan bateri lithium-ion sebagai penjana.

Bateri tersebut digunakan untuk menyalurkan kuasa pada motor elektrik yang dipasang di hadapan, dengan kadar 184 PS (181 hp) dan 315 Nm, di mana ia menyalurkan pacuan untuk semua situasi pemanduan. Walau bagaimana pun, enjin boleh menyalurkan pacuan secara terus pada kelajuan yang lebih tinggi, menggunakan klac lock-up dan transmisi kelajuan-tunggal, di mana ia lebih efisien berbanding motor elektrik pada kelajuan tersebut.

Harga untuk Odyssey baharu di Jepun bermula dari 3.495 juta yen (RM139,208) dan meningkat sehingga 3.9294 juta yen (RM156,515) untuk varian petrol sahaja. Manakala bagi varian yang dilengkapi e:HEV, ia berharga dari 4.198 juta yen (RM167,214) hingga 4.58 juta yen (RM182,429).

GALERI: Honda Odyssey facelift 2020 dengan aksesori with Modulo

GALERI: Honda Odyssey facelift 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required