Honda N-One 2021 diperkenal di Jepun — rekaan dalaman baru, lebih pintar dan selamat; dari RM63k

Honda N-One 2021 diperkenal di Jepun — rekaan dalaman baru, lebih pintar dan selamat; dari RM63k

Mula ditunjuk September lalu, Honda kini telah melancarkan model N-One generasi kedua untuk pasaran di Jepun. Rekaan luarannya kelihatan tidak banyak berubah berbanding sebelum ini, tetapi pengeluarnya menyatakan yang N-One baru ini lebih pintar dan selamat.

Yang membezakan penampilannya hanyalah rekaan wajah depan dan belakang. Lampu bulat dengan kemasan hitam sekelilingnya membawakan imej comel. Bahagian belakang turut menggunakan pendekatan rekaan yang sama. Lampu yang digunakan ini sebenarnya diberi sentuhan baru. Misalnya, lampu posisi padanya kini turut bertindak sebagai lampu isyarat.

Dengan rekaan semula yang dilakukan, Honda juga turut mengurangkan jumlah berbezaan antara varian bagi model tersebut – semua berkongsi bampar depan yang sama. Perbezaan terletak pada perinciannya – varian Premium dan RS menerima gril yang lebih besar, lampu kabus LED di depan, lampu belakang jernih, spoiler belakang dan kemasan krom pada bampar depan dan belakang. Pemegang pintu, jalur pada tingkap dan kemasan lain pada pintu bagi varian Premium adalah dalam warna krom sementara pada RS, ia dalam warna hitam.

Honda N-One 2021 diperkenal di Jepun — rekaan dalaman baru, lebih pintar dan selamat; dari RM63k

Roda juga datang dalam dua-tona warna bagi Premium sementara RS dengan warna hitam kesat – kedua-duanya dengan saiz 15-inci. Tetapi, perbezaan yang lebih ketara adalah di bahagian dalam. Misalnya, papan pemukanya tampil dengan rekaan serba baru. Sebuah panel hiasan menegak menjadi antara cirinya. Corong pendingin hawa juga berbeza; bulat bagi pemandu, bersegi bagi penumpang. Ada juga, head unit terapung, panel kawalan pendingin hawa berasingan serta kluster meter berkembar yang diberi rekaan baru dengan paparan digital berwarna.

Kerusi depan kini dari jenis bucket individu, membolehkan lebih banyak ruang digunakan untuk tujuan ruang simpanan dan tiga slot USB bagi penumpang depan. Brek parkir elektronik juga telah gantikan brek kaki. Selain itu, peringatan penggunaan tali keledar juga dipasangkan bagi kerusi belakang.

Lain-lain tentang keselamatan, kereta kompak ini juga hadir dengan ciri lampu tinggi automatik, kawalan salah operasi pedal serta pakej Honda Sensing yang terdiri daripada ciri seperti brek kecemasan autonomous, kawalan melayar automatik, bantuan pengekalan lorong dan pengesanan papan tanda trafik.

Honda N-One 2021 diperkenal di Jepun — rekaan dalaman baru, lebih pintar dan selamat; dari RM63k

Kereta ini menggunakan enjin S07A 658 cc tiga-silinder, sesuai dengan peraturan kei car di sana. Premium hadir dengan unit NA yang menghasilkan 58 PS pada 7,300 rpm dan 65 Nm tork pada 4,800 rpm. Unit turbocas pada Premium Tourer dan RS pula menghasilkan sebanyak 64 PS pada 6,000 rpm dan 104 Nm pada 2,600 rpm.

Kedua-duanya digandingkan bersama transmisi CVT – dengan pilihan untuk roda hadapan atau semua roda. Buat kali pertama, RS tampil dengan kotak gear manual enam-kelajuan dan pacuan roda belakang sahaja. Harga bagi model ini bermula dari 1,599,400 yen (RM63,100) bagi versi Original, sehingga 2,022,900 yen (RM79,800) bagi versi Premium Tourer dengan pacuan semua roda. RS pula dijual pada harga 1,999,800 yen (RM78,900).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required