Honda N-One 2020 ditunjuk di Jepun — gaya baru, Honda Sensing, enjin turbo, enam-kelajuan manual

Honda N-One 2020 ditunjuk di Jepun — gaya baru, Honda Sensing, enjin turbo, enam-kelajuan manual

Untuk tahun 2020, Honda N-One dijangka akan diberi banyak peningkatan, dengan pelancarannya untuk pasaran Jepun adalah pada musim luruh tahun ini. Kei-car lima-pintu ini mengambil ilham daripada model klasik N360, dan mula diperkenalkan pada 2012 sebelum diberi kemaskini facelift pada 2017.

Model barunya masih mengekalkan bentuk dan menampilan comel yang terdahulu, tetapi dengan beberapa kemaskini menggayaan seperti DRL bentuk bulat untuk lampu depan LED-nya. Di belakang, lampunya juga menerima rekaan baru, dengan gelung kanan cahaya baru serta diode persendirian untuk memberikan menampilan yang tersendiri.

Honda akan menawarkan N-One dalam tiga tingkat kemasan; Original akan menerika palang hitam di atas gril serta bukaan intake bahagian bawah yang direka semula. Versi Premium pula menggunakan rekaan gril hexagonal serta kemasan metalik pada bahagian bawah bampar, dan juga dengan rim antara saiz 14 atau 15-inci – saiz yang lebih besar itu adalah bagi varian Premium Tourer.

Honda N-One 2020 ditunjuk di Jepun — gaya baru, Honda Sensing, enjin turbo, enam-kelajuan manual

Versi yang paling sporty ialah RS, yang menggunakan rekaan gril yang sama seperti Premium, tetapi tanpa rekaan melintang di dalamnya. Ia juga menerima rim 15-inci multispoke, komponen dalam warna hitam serta wing belakang. Sama seperti sebelum ini, kereta kompak ini hadir dengan penawaran pelbagai pilihan warna – satu tona atau dua-tona – untuk bahagian luaran, begitu juga dengan pelbagai aksesori lain.

Di dalam, papan pemuka N-One diberi rekaan serba baru, yang mirip dengan rekaan dalaman pada Jazz terkini. Corong udara bulat untuk pemandu, manakala bukaan bersegi untuk penumpang – mungkin ada sedikit keanehan bagi sesetengah orang. Skrin sentuh utama di tengah, dan di bawahnya terletak tombol kawalan pendingin hawa.

Brek elektronik dengan fungsi auto brake hold yang menggantikan brek kaki pada model terdahulu. Roda stereng dan kluster instrumen untuk memandu juga diberi rekaan baru, sementara barisan slot USB tersusun di bahagian bawah di tengah.

Honda N-One 2020 ditunjuk di Jepun — gaya baru, Honda Sensing, enjin turbo, enam-kelajuan manual

Dari sudut keselamatan, sistem Honda Sensing akan ditawarkan sebagai standard pada N-One buat kali pertama. Dan ini termasuk beberapa fungsi seperti brek kecemasan autonomous, mengekalkan lorong, kawalan melayar adaptif, false start suppression, pengesan tanda jalan dan lampu tinggi automatik.

Perincian mekanikal masih belum didedahkan, tetapi N-One RS akan menerima enjin turbocas dan transmisi manual enam-kelajuan. Oleh kerana peraturan kei-car di negara itu, kemungkinan besar model ini akan menggunakan enjin tiga-silinder 660 cc sedia ada, yang menghasilkan 64 PS dan 104 Nm. Versi tanpa turbo enjin yang sama akan menghasilkan 58 PS dan 65 Nm, digandingkan dengan CVT dan sistem pacuan semua roda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required