NGO Eropah sifatkan kereta plug-in hybrid adalah penipuan, hasilkan lebih CO2 dari yang didakwa

NGO Eropah sifatkan kereta plug-in hybrid adalah penipuan, hasilkan lebih CO2 dari yang didakwa

Teknologi plug-in hybrid atau PHEV adalah teknologi peralihan antara kereta petrol dan juga kereta elektrik kerana sistem tersebut dihasilkan bagi membolehkan kereta bergerak dengan kuasa elektrik sepenuhnya tanpa enjin petrol dihidupkan, dan diberikan bateri berkapasiti besar yang boleh dicaj menggunakan wall plug untuk jarak gerak elektrik lebih jauh.

Namun setelah berberapa ujian dibuat, badan bukan kerajaan tanpa keuntungan dari Eropah yang berkempen kearah teknologi kenderaan lebih bersih, Transport and Environment (T&E) menyatakan bahawa teknologi PHEV berkenaan adalah penipuan semata-mata, bagi membolehkan pengeluar mendapatkan insentif cukai dari kerajaan.

Plug-in hybrid adalah kereta elektrik palsu, ia dihasilkan untuk ujian makmal dan pengecualian cukai, bukan untuk pemanduan dunia sebenar,” kata pengarah senior T&E, Julia Poliscanova dalam laporan Reuters.

Ujian yang dilakukan oleh T&E tersebut dikendalikan oleh Emissions Analytics, dan dibuat terhadap tiga buah model PHEV yang dijual dalam pasaran iaitu, BMW X5 G05, Volvo XC60 dan Mitsubishi Outlander PHEV. Hasil ujian tersebut menunjukkan bahawa ketiga-tiga model berkenaan menghasilkan lebih banyak gas CO2 dari yang didakwa dalam iklan, walaupun dalam penggunaan di bawah keadaan optimal.

NGO Eropah sifatkan kereta plug-in hybrid adalah penipuan, hasilkan lebih CO2 dari yang didakwa

Selain menyifatkan PHEV ini sebagai kereta elektrik palsu, T&E juga menggesa agar kerajaan menghentikan sebarang subsidi cukai untuk model-model berkenaan. “Kerajaan perlu hentikan pemberian subsidi kepada kereta-kereta ini dengan berbilion duit pembayar cukai,” kata Poliscanova.

Menurut laporan ini lagi, jualan model-model PHEV mewakili hampir separuh jualan kereta dengan teknologi elektrifikasi di Kesatuan Eropah dalam tiga suku pertama 2020. Jumlah berkenaan adalah kerana kini ramai orang mengambil manfaat yang ditawarkan oleh kerajaan untuk membeli model-model PHEV ini.

T&E dan pelbagai kumpulan aktivis alam sekitar ini menyatakan bahawa apabila bateri hibrid berkenaan kehabisan kuasa, kereta tersebut akan berjalan dengan enjin petrol sepenuhnya, dalam masa yang sama terpaksa membawa beban yang lebih kerana bateri itu sendiri sangat berat. Ditambah pula dengan beban enjin berkenaan perlu mengecas kembali bateri tersebut, ia sudah tentu menambahkan lagi penghasilan CO2 seperti yang dijumpai dalam ujian berkenaan.

Pada Februari lalu, laporan Daily Mail menyebut bahawa dalam dunia sebenar PHEV menghasilkan sekurang-kurangnya tiga kali ganda CO2 berbanding yang didakwa dalam pengiklanannya. Malah berberapa model adalah lebih kotor dari model petrol sepenuhnya yang lebih ringan.

Bagi memberikan respon kepada dakwaan ini, jurucakap Volvo memberitahu Reuters dalam email bahawa “kesemua kereta Volvo adalah diiktiraf dan mematuhi sepenuhnya undang-undang emisi sedia ada.”

Jurucakap Mitsubishi, Amanda Gibson pula berkata ujian bebas berkenaan boleh menghasilkan angka-angka yang tidak boleh dipercayai dan berubah-ubah bergantung pada situasi dan “kami tidak bersetuju dengan sebarang penemuan yang tidak mempunyai pengawasan terhadap ujian atau metadologi.” BMW walau bagaimanapun masih belum memberikan sebarang respon terhadap dakwaan ini.

Baru-baru ini, Kesatuan Eropah mencadangkan had emisi yang lebih ketat diberikan pengeluar kenderaan, agar aktiviti mereka boleh diklasifikasikan sebagai “pelaburan mampan.” Di bawah undang-undang berkenaan, kenderaan hibrid akan kehilangan label “hijau” mereka bermula 2026.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required