Divisi M-Sport (pengendali pasukan rali dunia Ford) untuk talaan kenderaan komersil iaitu MS-RT kini menghasilkan satu lagi model edisi terhad yang digelar Ford MS-RT Transit Connect R120. Seperti namanya, ia dihasilkan berdasarkan Ford MS-RT Transit Connect, dan diberikan berberapa perincian unik istimewa.

MS-RT hanya menghasilkan 36 unit van istimewa ini, di mana 30 unit adalah untuk pelanggan di UK, manakala enam unit lagi akan dijual pada pasaran Ireland Utara.

Model ini hanya dihasilkan untuk Transit Connect dari versi badan panel van iaitu tanpa cermin tingkap kabin belakang. Namun pembeli masih boleh memilih sama ada mahukan R210 ini dengan Transit Connect jarak roda pendek atau panjang, pilihan dua- atau tiga-tempat duduk, serta opsyen kotak gear manual atau automatik.

Seperti Transit Connect MS-RT biasa, R120 menerima kit badan lebih agresif yang terdiri dari bampar hadapan, skirt sisi, bampar belakang dan juga spoiler bumbung. Apa yang berbeza, kesemua 36 unit R120 ini hanya hadir dengan warna badan Forzen White, jalur-jalur badan berwarna hitam dan merah serta perkataan ‘R120’ di bahagian sepatutnya, dan juga rim aloi OZ Racing berwarna putih yang membuatkan ia kelihatan seperti jentera rali tarmac.

Pada bahagian dalaman pula, R120 ini diberikan standard dengan roda stereng gentian karbon bersama penanda tengah dan jahitan benang merah dan juga upholsteri kulit penuh dengan serlahan benang merah.

Perincian lain yang dibekalkan adalah masih sama dengan Transit Connect MS-RT biasa, termasuk pengecas telefon pintar tanpa wayar, kamera undur, cruise control, serta sistem infotainmen yang diberikan hubungan Ford Pass Connect, iaitu sistem yang membolehkan akses berasaskan aplikasi kepada informasi kenderaan masa sebenar.

Walaupun dengan rupa yang jauh lebih garang dari Transit Connect biasa, model dari MS-RT ini tidak diberikan sebarang talaan untuk kuasa tambahan. Ia masih dijana enjin 1.5 liter turbodiesel bagi menghasilkan 118 hp. Namun ia turut hadir dengan empat tip ekzos MS-RT dalam kemasan hitam, bersama sistem Maxhaust yang menghasilkan bunyi lebih garang keluar dari pembesar suara dan boleh dilaras menggunakan aplikasi khas.

Van edisi terhad ini dijual pada harga bermula £25,995 (RM142k). MS-RT telah dianugerahkan sijil Pengubahsuai Kenderaan Berkelayakan (QVM) oleh Ford. Ini bermakna, model ini seolah-olah adalah model rasmi dari Ford dan masih dilindungi waranti tiga-tahun/100,000 batu dari pengeluar