Menggunakan plat nombor pendaftaran kenderaan yang tidak mengikut spesifikasi atau fancy merupakan salah satu kesalahan lalu lintas. Pastinya semua pemilik kenderaan sedia maklum dengan perkara ini, tetapi masih ramai yang berdegil.

Menurut Polis Johor, sejak awal Januari hingga ke hari, pihaknya telah mengeluarkan 9,985 saman terhadap pemilik kenderaan bagi kesalahan penggunaan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi atau ‘fancy’ sehingga mengelirukan serta sukar dikenal pasti, laporan
Bernama.

Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata pihaknya akan mempertingkatkan operasi bagi mengesan pemilik kenderaan yang melakukan kesalahan itu dan kesalahan melanggar lampu isyarat, bermula hari ini sehingga 31 Dis menerusi Op Khas.

Jelasnya, penggunaan nombor pendaftaran ‘fancy’ menyukarkan pengecaman sekiranya terdapat kesalahan dilakukan individu termasuk melanggar lampu isyarat, kemalangan, langgar lari dan kes-kes jenayah.

“Akan ada lebih banyak operasi dalam dua minggu ini. Bagi sesiapa yang menggunakan nombor ‘fancy’, cepat tukar..jangan sampai kami ambil tindakan,” katanya. Malahan pihaknya juga akan mengambil tindakan tegas dan tidak akan berkompromi sama ada terhadap orang awam mahupun anggota polis dan agensi penguat kuasa sekiranya melakukan kesalahan seumpama itu.

Ayob Khan berkata antara alasan diberikan pemilik kenderaan yang menggunakan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi adalah kerana mahukan kelainan, ingin kelihatan bergaya dan mahu menunjukkan status.