JPJ bersedia gantikan cukai jalan, lesen memandu dan VOC yang rosak atau hilang akibat kejadian banjir

JPJ bersedia gantikan cukai jalan, lesen memandu dan VOC  yang rosak atau hilang akibat kejadian banjir

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah memaklumkan pihaknya bersedia untuk menggantikan dokumen penting seperti Lesen Kenderaan Motor (LKM), Lesen Memandu Malaysia (LMM) atau Sijil Pemilikan Kenderaan (VOC) yang rosak atau hilang akibat banjir yang sedang melanda negara ketika ini.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan, mangsa banjir boleh mendapatkan gantian percuma hingga 15 April ini. Di mana inisiatif gantian percuma itu yang berkuat kuasa serta-merta, merupakan antara langkah diambil jabatan tersebut untuk membantu masyarakat yang terkesan oleh banjir.

JPJ berkata, bagi mendapatkan gantian tersebut, pemilik dokumen perlu hadir sendiri dengan membawa dokumen yang rosak untuk mendapatkan salinan gantian. Manakala bagi dokumen yang musnah atau hilang, pemilik perlu membuat laporan polis dan mengemukakan laporan itu sebagai bukti kehilangan untuk mendapatkan gantian dokumen baharu.

JPJ bersedia gantikan cukai jalan, lesen memandu dan VOC  yang rosak atau hilang akibat kejadian banjir

Selain itu, JPJ turut memberi kelonggaran dari segi penguatkuasaan terhadap kenderaan perdagangan atau individu yang terlibat dalam operasi menyelamat dan membawa bekalan bantuan kepada mangsa banjir di pusat pemindahan sementara (PPS) atau bilik gerakan banjir sehingga situasi reda dan terkawal.

Dalam masa yang sama, unit kaunter bergerak JPJ (JPJ Mobile) turut ditempatkan di kawasan terpilih khususnya di PPS bagi memudahkan masyarakat setempat yang mengalami impak banjir mendapatkan perkhidmatan JPJ dengan lebih dekat, mudah dan selamat.

Malahan pejabat JPJ di seluruh negara juga telah diarahkan bersedia untuk menghulurkan bantuan dalam bentuk tenaga atau menggerakkan aset-aset kenderaan JPJ sekiranya bersesuaian ketika banjir.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required