Proton kini terus memperluaskan capaian jualannya ke pasaran global dengan pengenalan model Saga di Nepal. Ia menjadi negara kelima menerima sedan berkenaan, selepas Brunei, Pakistan, Kenya dan Mesir sebelum ini.

Ditawarkan dalam dua varian di sama, Saga dijual pada harga 3,550,000 rupees (RM122,700) bagi varian 1.3 Standard MT dan 3,950,000 rupees (RM136,600) bagi 1.3 Premium AT. Harga yang mahal ini disebabkan oleh struktur cukai yang dikenakan di sana, yang mengenakan duti import kenderaan hampir 200%.

Saga yang dipasarkan di sana serupa dengan penampilan, spesifikasi dan prestasi dengan versi yang ada di Malaysia, dengan hanya melibatkan dua perbezaan utama. Sama seperti di Mesir dan Pakistan, sedan ini diberikan peningkatan dari sudut sistem pendingin hawa dengan kawalah arah aliran udara (dail ketiga kita di sini hanya untuk pengawal pengitaran udara) dan pemanas.

Ia juga hadir dengan kapasiti enjin yang sedikit lebih kecil, 1,299 cc bagi versi enjin 1.3 liter NA VVT empat-silinder. Ini menjadikan outputnya juga sedikit lebih rendah, dengan 91 PS (kurang 4 PS) pada 5,750 rpm dan 117 Nm (kurang 3 Nm) pada 4,000 rpm. Ia bagaimanapun tetap menggunakan kotak gear lima-kelajuan manual atau automatik empat-kelajuan yang sama.

Selebihnya, ia adalah kereta yang sama; versi Standard manual datang dengan lampu utama halogen, spoiler belakang, rim 14-inci besi dengan penutup, larasan tinggi-rendah untuk stereng, tempat duduk fabrik, head unit dengan Bluetooth, dua pembesar suara, sensor parkir belakang, dua beg udara serta ABS dengan EBD dan Brake Assist.

Versi Premium pula ditambah dengan DRL LED, rim 15-inci aloi dua tona, stereng multi-fungsi, lampu boot, skrin sentuh tujuh-inci berdasarkan Android, empat pembesar suara, tambahan dua slot pengecas USB, kamera undur dan kawalan kestabilan.

Proton Saga 1.3 Standard AT 2019