Proton Saga dilancar di Nepal; 1,299 cc, ESP, RM122k

Proton Saga dilancar di Nepal; 1,299 cc, ESP, RM122k

Proton kini terus memperluaskan capaian jualannya ke pasaran global dengan pengenalan model Saga di Nepal. Ia menjadi negara kelima menerima sedan berkenaan, selepas Brunei, Pakistan, Kenya dan Mesir sebelum ini.

Ditawarkan dalam dua varian di sama, Saga dijual pada harga 3,550,000 rupees (RM122,700) bagi varian 1.3 Standard MT dan 3,950,000 rupees (RM136,600) bagi 1.3 Premium AT. Harga yang mahal ini disebabkan oleh struktur cukai yang dikenakan di sana, yang mengenakan duti import kenderaan hampir 200%.

Saga yang dipasarkan di sana serupa dengan penampilan, spesifikasi dan prestasi dengan versi yang ada di Malaysia, dengan hanya melibatkan dua perbezaan utama. Sama seperti di Mesir dan Pakistan, sedan ini diberikan peningkatan dari sudut sistem pendingin hawa dengan kawalah arah aliran udara (dail ketiga kita di sini hanya untuk pengawal pengitaran udara) dan pemanas.

Proton Saga dilancar di Nepal; 1,299 cc, ESP, RM122k

Ia juga hadir dengan kapasiti enjin yang sedikit lebih kecil, 1,299 cc bagi versi enjin 1.3 liter NA VVT empat-silinder. Ini menjadikan outputnya juga sedikit lebih rendah, dengan 91 PS (kurang 4 PS) pada 5,750 rpm dan 117 Nm (kurang 3 Nm) pada 4,000 rpm. Ia bagaimanapun tetap menggunakan kotak gear lima-kelajuan manual atau automatik empat-kelajuan yang sama.

Selebihnya, ia adalah kereta yang sama; versi Standard manual datang dengan lampu utama halogen, spoiler belakang, rim 14-inci besi dengan penutup, larasan tinggi-rendah untuk stereng, tempat duduk fabrik, head unit dengan Bluetooth, dua pembesar suara, sensor parkir belakang, dua beg udara serta ABS dengan EBD dan Brake Assist.

Versi Premium pula ditambah dengan DRL LED, rim 15-inci aloi dua tona, stereng multi-fungsi, lampu boot, skrin sentuh tujuh-inci berdasarkan Android, empat pembesar suara, tambahan dua slot pengecas USB, kamera undur dan kawalan kestabilan.

Proton Saga 1.3 Standard AT 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required