Lynk & Co Zero — lagi imej ruang dalaman EV ditunjuk

Lynk & Co Zero — lagi imej ruang dalaman EV ditunjuk

Jenama muda-mudi di bawah Geely, Lynk & Co telah mendedahkan lebih banyak gambar bagi ruang dalaman kereta Zero Concept, yang menampilkan sebuah crossover SUV/coupe janaan elektrik sepenuhnya dalam pendekatan yang sama dengan Jaguar I-Pace. Kereta ini telah diuji dijalanan dan dijadual untuk masuk produksi pertengahan tahun ini.

Ruang kabinnya sama seperti yang ditunjukkan ketika pameran permotoran Beijing tahun lalu, dengan profil papan pemuka yang lebih rendah, konsol tengah lebih tinggi serta adanya sebuah skrin sentuh yang besar di bahagian tengah. Perincian lain yang dapat diperhatikan ialah stereng yang rata di bawahnya, paparan instrumen yang tirus, tuil pemilih gear yang kecil serta jalur lampu suasana yang dipasang pada kemasan panel hiasan.

Kerusinya pula tampil dengan sentuhan mewah, yang menampilkan perehat kepala bersepadu di depan dan dengan balutan bagi kerusi belakang. Ruang yang tersedia juga nampak sangat luas, memandangkan dikhabarkan kereta ini mempunyai jarak antara roda mencecah tiga meter, dengan panjang keseluruhannya melebihi lima meter. Zero ini datang dengan pembesar suara Yamaha dan kamera dalam kabin, mungkin untuk meninjau tahap perhatian pemandu.

Lynk & Co Zero — lagi imej ruang dalaman EV ditunjuk

Dibangunkan menggunakan Sustainable Experience Architecture (SEA) Geely untuk kenderaan elektrik, Zero menampilkan sistem pacuan semau roda, yang anehnya dikuasakan oleh motor tunggal yang menghasilkan sehingga 400 kW (536 hp). Pengeluarnya memaklumkan pecutan 0-100 km/j kereta ini adalah di bawah empat saat dengan jarak perjalanan 700 km. Semua ini mampu dicapai dengan bateri 800-volt yang direka untuk bertahan hayat sehingga dua juta kilometer, dan mampu bertahan daripada penyusutan kuasa bagi 200,000 km pertama.

Pengeluarnya juga mendakwa telah mencapai nisbah 50:50 bagi aagihan berat serta talaan casis kelas duani bagi penyerap hentak magnetorheological dan gelung udara, yang mampu melaras ketinggian dari 150 mm hingga 220 mm. Bagi aspek keselamatan, Zero disertakan dengan sistem bantuan pemandu canggih (ADAS) CoPilot, memanfaatkan teknologi SuperVision Mobileye dan EyeQ5 untuk fungsi pemanduan autonomous.

Ciri pada kereta ini, termasuk suspensi udaranya, boleh dikemaskini secara OTA sepanjang hayatnya, membolehkan jurutera mengoptimumkan Zero melalui maklum balas semasa. Serahan kepada pemilik dijangka akan dilakukan bermula suku terakhir tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required