Volkswagen telah mengumumkan secara rasmi mengenai produksi model Golf untuk Amerika Syarikat (USA) telah pun berakhir minggu lalu. Syarikat ini menjangkakan unit terakhir bagi Golf untuk pasaran tersebut, yang dipasang di kilang Puebla milik VW di Mexico adalah cukup untuk mengekalkan jualan bagi model tahun 2021.

“Lebih empat dekad, Golf telah memberikan nilai yang terbaik buat pemandu di Amerika. Ini
menunjukkan apa yang terbaik dilakukan oleh Volkswagen — menggabungkan ciri-ciri pemanduan dinamik dengan kemasan yang berkualiti dan kualiti yang tidak dapat ditandingi.

Walaupun Golf generasi ketujuh akan menjadi yang terakhir yang dijual di sini, namun GTI dan Golf R akan meneruskan legasinya ke hadapan”, ujar Hein Schafer, timbalan presiden kanan VW Amerika.

Seperti apa yang Schafer katakan, Golf akan kekal di USA, sebagai model Mk8 yang akan dijual di pasaran berkenaan bermula model tahun 2022. Walau bagaimana pun, barisan berkenaan tidak akan menampilkan varian asas, sebaliknya varian yang memfokuskan prestasi iaitu GTI dan R yang akan ditawarkan.

Bagi pelanggan yang masih mahukan Mk7 Folf pada tahun 2021 hanya memiliki satu pilihan iaitu dari kemasan TSI, yang menampilkan enjin 1.4 liter pengecas turbo empat-silinder (147 hp dan 249 Nm), dengan pilihan sama ada transmisi manual enam-kelajuan atau pun automatik lapan-kelajuan.

Golf memasuki pasaran USA melebihi empat dekad, bermula dengan Mk1 (pertama kali diperkenalkan sebagai Rabbit) yang dijual dari tahun 1975 hingga 1984. Kemudian muncul pula Mk2 yang terus menggunakan nama tersebut sehinggalah Mk4 ditampilkan iaitu dari tahun 1985 hingga 2005. Dari tahun 2006 hingga 2009, Rabbit kembali dengan model Mk5, yang kemudiannya ditukar semula kepada nama Golf untuk Mk6 dan Mk7.