Rimac C_Two 2021 kini lalui ujian aerodinamik akhir

Rimac C_Two 2021 kini lalui ujian aerodinamik akhir

Dalam masa beberapa minggu lagi, Rimac akan melancarkan hypercar elektrik mereka yang dipanggil sebagai C_Two. Pada masa sekarang, pengeluar dari Croatia itu memberitahu, C_Two sedang melalui fasa terakhir ujian untuk memperhalusi komponen aerodinamik aktif kereta tersebut.

Dalam masa dua tahun yang lepas, ribuan simulasi dinamik aliran menggunakan komputer (CFD) telah dilakukan, dengan setiap model simulasi melibatkan lebih 120 juta elemen, atau sehingga 180 juta untuk model pindahan haba. Prototaip tersebut kemudiannya melalui ujian sebenar dalam terowong angin serta atas litar.

Pada C_Two ini, aerodinamik mamainkan peranan penting dalam dua perkara yang ditawarkannya iaitu jarak gerak serta perstasi. Empat bahagian aerodinamik aktif spesifik membantu ciri ini iaitu splitter hadapan, kepak udara bawah badan dan sayap brek udara adaptif. Menurut Rimac, langkah pembangunan berterusan yang mereka lakukan berjaya memperbaiki kecekapan aerodinamik sehingga 34%.

C_Two sebenarnya sudah didedahkan kepada dunia pada tahun 2018, dan ia dikuasakan oleh empat motor elektrik untuk menghasilkan kuasa 1,914 hp dan 2,300 Nm tork, sekaligus boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 1.97 saat. Sudah tentu, ia pantas, meskipun mempunyai berat 1,950 kg, tetapi apa yang lebih menakjubkan, ia boleh melakukan pecutan 0-300 km/j dalam masa 11.8 saat dan mencecah kelajuan maksimum 412 km/j.

Selain daripada prestasi yang boleh memberi saingan mudah kepada Tesla dan Ferrari, pek bateri lithium manganese nickel 120 kWh pada C_Two boleh menyediakan jarak gerak 650 km mengikut kitaran NEDC, dan apabila dicas menggunakan cas pantas 250 kW, boleh mencapai tahap 80% dalam masa 30 minit. Pengecas dalam kereta 22 kW diberikan secara standard.

Rimac cuma akan mengeluarkan 150 unit C_Two untuk jualan dan harganya ditetapkan pada sekitar 2 juta pound sterling (hampir RM11 juta). Melihat kepada videonya, kereta ini bukan setakat boleh bergerak pantas, ia juga boleh drift!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required