PKP 2.0: Pengeluaran di kilang Proton terkesan akibat gangguan bekalan, pelancaran model baru ikut jadual

PKP 2.0: Pengeluaran di kilang Proton terkesan akibat gangguan bekalan, pelancaran model baru ikut jadual

Dengan lanjutan tempoh PKP 2.0 yang diumumkan ini, industri automotif tempatan mula merasa kesannya. Selain daripada penurunan jualan bagi bulan Januari, Proton juga mengesahkan bahawa jumlah pengeluaran kenderaannya tuurt mengalami kesan akibat daripada bekalan alatan yang tidak mencukupi, dalam usaha syarikat itu untuk memenuhi permintaan.

Seperti dijelaskan oleh CEO Proton Edar, Roslan Abdullah, kelewatan dari pihak vendor dan pembekal akan memberikan kesan kepada kadar pengeluaran Proton, dan hal ini telah berlangsung sejak beberapa lama. “Rantaian bekalan kami terganggu sejak beberapa bulan lalu oleh pandemik Covid-19, menjadikannya sukar untuk memastikan jumlahnya sentiasa cukup untuk mengeluarkan kenderaan. Ini juga situasi yang sama dihadapi oleh pengeluar lain sejak tahun lalu. Tapi, kami berharap dengan ketibaan vaksin, keadaan akan menjadi lebih stabil menjelang pertengahan tahun ini,” tambah beliau.

Walaupun berdepan dengan masalah bekalan, Proton akan tetap meneruskan perancangannya untuk pelancaran produk baru tahun ini. Belum mendedahkan sebarang perincian, Iriz dan Persona sudah dilihat diuji dalam masa terdekat, mencadangkan dua model segmen B itu akan memasuki pasaran mengikut jadual, tidak lama lagi. Model yang diasaskan daripada model Geely juga mungkin akan berada rancangan.

“Kami mempunyai barisan produk yang dipertingkat untuk diperkenalkan nanti, sementara X50 pula akan menunjukkan prestasi jualannya untuk tempoh setahun selepas pengenalannya. Sudah pasti akan ada banyak cabaran, dan keadaan kelaziman baru ketika ini memaksa semua untuk lebih berinovasi dalam perniagaan untuk memenuhi keperluan pelanggan,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required