Tesla beli RM6 bilion bitcoin, boleh guna bayar kereta

Tesla beli RM6 bilion bitcoin, boleh guna bayar kereta

Berita baik untuk mereka yang kaki bitcoin. Tesla baru saja mengumumkan syarikat itu telah membeli sebanyak US$1.5 bilion (RM6 bilion; 8% daripada simpanannya) matawang bitcoin, serta-merta melonjakkan nilai ke tahap baru. Matawang krypto berkenaan yang biasanya tidak menentu telah meningkat 14% kepada rekod terbaiknya dengan US$43,625 (RM177,095) selepas urusan Tesla itu selesai, lapor Reuters.

Pada harga semasa, 0.8 bitcoin sudah mencukupi untuk membeli model peringkat kemasukan Tesla Model 3. Dan, pelanggannya memang boleh berbuat demikian kerana CEO, Elon Musk memaklumkan syarikat itu akan menerima matawang krypto berkenaan sebagai satu bentuk bayaran pembelian kereta elektrik keluarnnya, menjadikan Tesla pengeluar kenderaan pertama di dunia yang berbuat demikian.

“Kami jangka akan mula menerima bitcoin sebagai salah satu keadah transaksi bagi produk keluaran kami dalam masa terdekat, bergantung kepada undang-undang berkaitan dan ketika ini dalam kadar terhad, yang mana kami mungkin mencairkannya sebaik bayaran diterima,” ujar syarikat itu.

Musk memang dikenali sebagai penyokong matawang krypto ini dan berkata bitcoin kini bergerak menjadi matawang yang diterima secara meluas. “Saya fikir ketika ini bitcoin adalah sesuatu yang baik. Untuk itu, saya menyokongnya. Saya mungkin sedikit terlambat, tetapi saya menyokong bitcoin,” katanya.

Sejak pengumuman itu dibuat, penganalisis memaklumkan syarikat lain juga akan mempertimbang untuk menerima matawang digital sebagai sebahagian daripada skim perniagaan mereka. Pengasas Galaxy Digital, Mike Novogratz berkata; “itu apa yang pelanggan mahu, ia hala tuju dunia ketika ini.” Sesetengah pihak melihat perkembangan ini menjurus kepada langkah untuk mengabsahkan matawang krypto sebagai matawang utama, dan hanya menunggu masa untuk pihak lain mengikut jejak ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required