Mercedes-AMG C63 – tiada lagi enjin V8 untuk model selepas ini, diganti dengan 4-silinder sebaris hibrid

Mercedes-AMG C63 – tiada lagi enjin V8 untuk model selepas ini, diganti dengan 4-silinder sebaris hibrid

Ini mungkin berita yang tidak berapa menggembirakan untuk peminat Mercedes-AMG, dan peminat automotif secara amnya – menerusi temu ramah dengan laman Car and Driver, ketua jurutera untuk projek Mercedes-Benz C-Class generasi selepas ini, Christian Früh telah mengesahkan bahawa kesemua varian model dengan kod W206 tersebut hanya akan menerima enjin empat-silinder sebaris.

Ini bermakna varian-varian prestasi Mercedes-AMG seperti C43 dan juga C63 juga tidak lagi akan diberikan enjin 3.0L V6 biturbo dan juga V8 4.0L biturbo seperti model sedia ada, dan akan turut digantikan dengan enjin empat-silinder sebaris.

Namun untuk Mercedes-AMG C63, Früh menyatakan bahawa ia masih akan menjana lebih dari 500 hp dengan bantuan kuasa elektrik menerusi sistem hibrid. Angka yang dinyatakan ini sememangnya tidak mustahil untuk dicapai kerana enjin 2.0 liter turbo M139 pada Mercedes-AMG A45 S W177 sedia ada sudahpun boleh mencapai 421 PS/500 Nm, dan tambahan 100 PS menerusi motor elektrik adalah angka yang agak biasa buat masa sekarang.

Mercedes-AMG C63 – tiada lagi enjin V8 untuk model selepas ini, diganti dengan 4-silinder sebaris hibrid

Jadi tidak mustahil untuk Mercedes-AMG C63 generasi baharu nanti akan menghasilkan kuasa yang lebih besar dari model generasi sedia ada yang menjana 510 PS dan tork maksima 700 Nm. Walau bagaimanapun, masih belum diketahui apa yang Mercedes-AMG akan buat bagi menggantikan sensasi pemanduan terhasil dari bunyi V8 yang akan hilang pada model baharu itu nanti.

Mercedes-Benz telah pun mendedahkan rupa model standard C-Class W206 generasi baharu ini dengan berberapa bahagian yang masih diselindungkan pelekat penyamaran. Berberapa perincian juga telah ditunjukkan antaranya berberapa teknologi dari S-Class generasi baharu termasuk skrin sistem MBUX lebih besar diletakkan condong pada konsol tengah. Model standard ini bakal didedahkan sepenuhnya pada 23 Februari nanti.

GALERI: Mercedes-Benz C-Class W206 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required