Porsche tak berhasrat pasang kereta di China, percaya pelanggan masih inginkan status “Made in Germany”

Porsche tak berhasrat pasang kereta di China, percaya pelanggan masih inginkan status “Made in Germany”

Bagi pembeli, adakah penting di mana sesebuah kereta itu dipasang? Nampaknya, untuk Porsche jawapannya ya, terutama bagi pelanggan di China. Sehinggakan jenama itu terpaksa melupakan idea untuk memasang kereta di sana — sebuah pasaran yang paling besar dan menguntungkan bagi Porsche — walaupun ada potensi luas untuk meningkatkan jualan melalui langkah sedemikian.

Seperti dilaporkan oleh Financial Times, pengeluar yang berpusat di Stuttgart, Jerman itu memaklumkan tidak akan membina kilangnya di China walaupun menghadapi kesukaran untuk mengeksport kereta sport buatan Jerman ini bagi memenuhi permintaan yang melonjak dari Asia, seperti yang disaksikan penghujung lalu.

China ialah pasaran besar bagi syarikat itu, yang menyumbang sebanyak 40% keuntungan Volkswagen Group. 10 tahun lalu, jenama itu menjual kurang daripada 100,000 unit untuk pasaran global. Namun, tahun lalu sahaja Porsche menjual 272,162 unit kereta, dengan 90,000 daripadanya untuk pasaran China — satu-satunya pasaran besar yang mencatatkan pertumbuhan sepanjang pandemik 2020.

Bagaimanapun, CEO Porsche, Oliver Blume, yang juga merupakan ahli lembaga pengarah syarikat induknya Volkswagen, berkata Porsche tidak memiliki alasan kukuh untuk mengeluarkan kenderaan di China. “Ia tidak masuk akan untuk memindahkan pengeluaran ke sana kerana ia masih lagi dirasakan perlu untuk memberikan kualiti dan tahap premium pengeluaran Eropah untuk pasaran China,” ujarnya.

Porsche tak berhasrat pasang kereta di China, percaya pelanggan masih inginkan status “Made in Germany”

Tambah beliau, berbaloi untuk menanggung kos yang lebih tinggi untuk mengekalkan status “Made in Germany” bagi jenama itu dalam kalangan pembelinya. “Ini juga maklum balas yang kami terima daripada pengedar dan pelanggan,” jelasnya.

Memberi contoh model elektrik sepenuhnya Porsche Taycan, yang dipasang di kilang yang sama dengan model 911 di Zuffenhausen, Blume berkata ini menghantar isyarat jelas kepada pelangggan. Model berkenaan terjual sebanyak 20,000 unit tahun lalu, dengan status “kejuruteraan dan buatan Jerman”.

Bagaimanapun, Blume masih yakin ketika ini oeprasi di Eropah merupakan “situasi menang-menang” bagi Porsche dan “menghantar isyarat kuat untuk pelaburan” di rantau berkenaan, beliau memaklumkan daya pasaran tetap boleh mengubah jejak global kumpulan syarikat itu di masa hadapan. “Dalam tempoh 10 tahun, saya tak tahu. Ia banyak bergantung kepada jumlah yang dibangunkan serta peraturan di setiap negara,” tambahnya.

Semua ini susulan kepada laporan sebelum ini yang menyatakan Porsche bakal membina kilang pemasangan dan operasi di Malaysia. Bukanlah kali pertama Porsche memasang kenderaannya di tempat lain, misalnya Cayenne yang dipasang di kilang Volkswagen di Slovakia, tetapi ini akan menjadi kilang pertama Porsche di luar Jerman. Bagaimanapun, kilang di Malaysia kelak mungkin sekadar melibatkan operasi pemasangan ringkas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required