Land Rover Defender V8 diperkenal – kuasa 525 PS

Land Rover Defender V8 diperkenal – kuasa 525 PS

Lebih sedikit daripada satu tahun sejak model generasi terkini Defender diperkenalkan kepada pasaran, kini Land Rover melancarkan pula versi paling berprestasi bagi 4×4 tersebut. Ia dipanggil sebagai Defender V8, dan ditawarkan dalam dua versi badan iaitu 90 dan 110.

Cara mudah untuk mengenali Defender V8 ini (bagi kedua-dua 90 dan 110) adalah dengan melihat terdapat lencana V8, empat muncung ekzos, rim 22 inci yang dicat warna Satin Dark Grey dan angkup brek berwarna Xenon Blue.

Kuasa yang memacu kenderaan ini datang daripada enjin petrol V8 supercharge 5.0 liter, berjumlah 525 PS dari 6,000 hingga 6,500 rpm, dan 625 Nm tork dari 2,500 hingga 5,500 rpm. Hasilnya, model Defender 90 V8 boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 5.2 saat (110 5.4 saat) dan mencecah kelajuan maksimum 240 km/j (bagi kedua-dua 90 dan 110). Ia juga mempunyai kemampuan menarik sehingga 3,500 kg.

Bahagian transmisi masih lagi menggunakan kotak gear automatik lapan kelajuan dengan sistem AWD sepanjang masa, dan ia dipadankan bersama differential belakang jenis elektronik aktif, dengan Yaw Controller demi menjadikannya lebih lincah. Sistem ini bekerjasama dengan Brake Torque Vectoring serta Traction Control.

Kesemua roda kenderaan ini dipasang dengan suspensi jenis beg udara boleh laras sendiri, dan ia diberikan talaan khas supaya bersesuaian dengan prestasinya, bersama bushing lebih keras serta anti-roll bar lebih tebal.

Antara spesifikasi bahagian dalam yang membezakan model V8 ini dengan model biasa adalah termasuk balutan kulit Ebony Windsor dengan kemasan fabrik Dinamica dan Robustec, Cross Car Beam yang dicat hitam berkilat, roda stereng dibalut Alcantara bersama pedal penukar gear krom satin serta tombol gear dibalut kulit. Di tepi pintu terdapat tulisan V8.

Land Rover Defender V8 diperkenal – kuasa 525 PS

Istimewa bagi Defender V8 ini, Land Rover turut memperkenalkan satu varian tambahan yang nampak lebih ganas, iaitu Carpathian Edition. Bahagian luarnya dicat warna Carpathian Grey, bersama bumbung, bonet serta pintu but berwarna Narvik Black. Bagi memelihara penampilan serta panel badannya daripada calar, model istimewa ini dipasang dengan filem pelindung berasaskan polyurethane.

Selain pengenalan model V8 ini, Land Rover turut memberitahu bahawa model tahun 2022 akan dipertingkat terus dengan pengecas tanpa wayar, bersama signal booster untuk sambungan rangkaian serta WiFi yang lebih baik. Sistem infotainmen Pivi Pro terkininya sekarang boleh didapati dengan skrin sesentuh 11.4 inci.

GALERI: Land Rover Defender 110 V8

GALERI: Land Rover Defender 90 V8

GALERI: Bahagian dalam Land Rover Defender V8

GALERI: Land Rover Defender V8 Carpathian Edition

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required