BMW akan terus buat enjin pembakaran dalaman

BMW akan terus buat enjin pembakaran dalaman

Dengan undang-undang pencemaran udara yang semakin ketat, malah semakin banyak negara mahu memansuhkan terus penggunaan enjin pembakaran dalaman, kini sudah banyak jenama yang semakin berani untuk merubah perniagaan mereka untuk menjadi pengeluar kereta elektrik sepenuhnya.

Namun bagi BMW, walaupun mereka sudahpun mempunyai rancangan elektrifikasi untuk masa hadapan, pengeluar automotif Jerman berkenaan menyatakan bahawa mereka akan terus membangunkan enjin yang dijana oleh bahan api fosil tersebut. Menurut CEO BMW Oliver Zipse dalam akaun Twitter peribadinya, BMW tidak mempunyai perancangan bagi menghentikan pembangunan enjin pembakaran dalaman “kerana permintaannya akan kekal kukuh untuk tahun-tahun mendatang.”

Kenyataan tersebut adalah respon terhadap CEO Audi Markus Duesmann yang dilaporkan berkata bahawa undang-undang emisi di Eropah yang semakin ketat membuatkan pembangunan enjin petrol dan diesel baharu menjadi terlalu mahal dan tidak berbaloi.

“Kami tidak akan membangunkan enjin pembakaran dalaman lagi, tetapi, sebaliknya, akan mengadaptasikan enjin pembakaran dalaman sedia ada kami agar mematuhi garis panduan emisi baharu,” kata Deusemann kepada Automobilwoche.

Dalam perkembangan berkaitan, Mercedes-Benz sebelum ini mengatakan bahawa mereka akan menghentikan produksi enjin pembakaran dalaman pada 2039. Tetapi berdasarkan laporan InsideEV, ahli lembaga Daimler AG dan juga CEO Mercedes-Benz, Markus Schafer mengatakan bahawa dia percaya ketika standard emisi Euro 7 diperkenalkan, enjin pembakaran dalaman hampir mustahil untuk dijual dalam pasaran Eropah dan Mercedes perlu bersedia sebelum 2039.

Schafer menjangkakan jumlah kenderaan dalam barisan model Mercedes dengan enjin pembakaran dalaman akan turun sebanyak 40% menjelang 2025, dan 70% menjelang 2030. Volvo juga telah mengumumkan bahawa mereka akan menjadi jenama kereta elektrik sepenuhnya pada tahun 2023, dan tidak akan menjual sebarang model dengan enjin pembakaran dalaman termasuk hibrid untuk pasaran seluruh dunia ketika itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required