Ho Wah Genting bakal lancar Seiyong S1 EV di M’sia — bateri 31.9 kWh, jarak 302 km, pemasangan CKD

Ho Wah Genting bakal lancar Seiyong S1 EV di M’sia — bateri 31.9 kWh, jarak 302 km, pemasangan CKD

Ho Wah Genting (HWGB) telah umumkan rancangan untuk memperkenalkan kenderaan elektrik sepenuhnya yang diberi nama Seiyong S1 di Malaysia. Diperkenalkan di pasaran China pada Disember 2019, hatchback keluaran Seiyong Motor ini akan di jual di sini dalam bentuk CKD. Namun, tiada perincian lanjut diberikan setakat ini.

Jika merujuk spesifikasi di laman web jenama itu, kereta berkenaan mempunyai ukuran 3,720 mm panjang, 1,640 mm lebar dan 1,494 mm tinggi. Jarak antara rodanya pula ialah 2,390 mm. Dengan berat 1,115 kg, Seiyong S1 dilengkapi motor elektrik yang menawarkan 35 kW (47 hp) dan 150 Nm output.

Bateri 31.9 kWh lithium yang ada padanya didakwa mampu memberikan jarak perjalanan 302 km dengan satu cas penuh, berdasarkan kitaran NEDC. Perincian pengesan bagaimanapun tidak disediakan, namun pengeluar mendakwa boleh mencapai 30%-80% dalam masa 40-50 minit melalui pengecas pantas, sementara pengecas biasa boleh mencapai tahap penuh bateri dalam masa 10 jam. Laju maksimum kereta ini ialah 110 km/j.

Ho Wah Genting bakal lancar Seiyong S1 EV di M’sia — bateri 31.9 kWh, jarak 302 km, pemasangan CKD

Di sana, S1 dijual dalam tiga varian dengan harga antara 70,000 hingga 90,000 yuan (RM44,300 to RM57,000). Rim menggunakan saiz 15-inci dengan tayar 175/60. Varian paling rendah menggunakan dram brek di belakang, sementara yang lebih tinggi menggunakan brek cakera keseluruhannya.

Bagi versi paling atas, ia kelihatan diberikan kelengkapan penuh; ada head-up display, skrin sentuh lapan-inci dengan pengesanan suara (Mandarin sahaja) serta kawalan pendingin hawa zon tunggal. Turut ada ialah sistem tanpa kunci dan penghidup Push Start dan lampu utama automatik.

Apa pun, untuk pasaran tempatan, masih belum jelas penawaran S1 yang akan diberikan. Ini perlu tunggu sehingga ia tiba secara rasmi nanti, dengan lebih banyak perincian.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required