Mercedes-AMG E Performance PHEV diperincikan – enjin V8 C63 akan diganti dengan 4 silinder sebaris

Mercedes-AMG E Performance PHEV diperincikan – enjin V8 C63 akan diganti dengan 4 silinder sebaris

Sebelum ini sudah disahkan bahawa model generasi baharu Mercedes-AMG C64 tidak lagi akan dijana oleh enjin V8, tetapi akan digantikan dengan enjin empat silinder sebaris 2.0 liter dan dibantu dengan sistem elektrifikasi. Bagaimana mereka akan melakukannya? Ini dia strategi Mercedes-AMG E-Performance sudahpun didedahkan bagi memperincikan rangkaian kuasa hibrid yang akan digunakan mereka pada masa akan datang.

Strategi ini bukan hanya mendedahkan unit rangkaian kuasa untuk AMG C63, malah untuk model lain termasuk model GT Coupe empat-pintu plug-in hybrid dan juga hypercar Project One yang menggunakan terus enjin dan sistem hibrid dari jentera F1 sebenar mereka.

Sistem rangkaian kuasa plug-in hybrid modular baharu ini lahir dari kepakaran Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) dan juga Mercedes-AMG Petronas F1 Team. Ia menggabungkan enjin lapan- dan empat silinder dengan motor elektrik segerak kekal, bateri lithium-ion dan juga sistem pacuan semua roda bervariasi AMG Performance 4Matic+.

Komponen penting untuk rangkaian kuasa PHEV baharu ini adalah bateri sistem hibrid tersebut yang digelar sebagai AMG High Performance Battery (HPB), yang akan muncul buat pertama kali dalam varian HPB80. Bateri ini dihasilkan seberat 89 kg, terdiri dari 560 sel bulat yang memberikan kapasiti tenaga 6.1 kWj, mencapai ketumpatan kuasa 1.7 kW/kg.

Mercedes-AMG E Performance PHEV diperincikan – enjin V8 C63 akan diganti dengan 4 silinder sebaris

Sistem PHEV berkenaan beroperasi dengan sistem elektrikal 400-volt, dan bateri HPB08 tersebut mampu membekalkan kuasa 70 kW secara berterusan atau kuasa puncak 150 kW untuk 10 saat. Ia mampu bertahan kerana inovasi bagi memastikan bateri berkenaan sentiasa konsisten dalam suhu bekerja 45 darjah selsius.

Bagi mencapainya, modul-modul penyejukan dengan ketebalan hanya 1 milimiter digunakan, dalam masa yang sama sebuah pam elektrik ditugaskan unuk menghantar sekitar 14 liter cecair penyejuk yang tidak mengalirkan kuasa elektrik ke seluruh bateri, bersama penukar haba minyak/air untuk menyisihkan haba. Hasilnya, bateri tersebut mampu memberikan prestasi yang boleh dijangka, walaupun ketika kereta dibelasah laju di dalam litar menggunakan mod Hybrid.

Sistem PHEV ini juga boleh dicaj semula menerusi wallbox yang disediakan menggunakan pengecaj AC onboard 3.7 kW, namun Mercedes-AMG masih belum mengumumkan tempoh mengecaj yang diperlukan bagi mendapatkan satu caj penuh.

Bateri HPB berkenaan membekalkan kuasa kepada motor elektrik yang diletakkan pada gandar belakang, yang bersepadu dengan transmisi dua-kelajuan bina-dalam yang beroperasi secara elektrik dan juga differntial lock yang dikawal secara elektronik dalam satu Electric Drive Unit (EDU) kompak. Mercedes-AMG merujuk konfigurasi ini sebagai hibrid P3.

Mercedes-AMG E Performance PHEV diperincikan – enjin V8 C63 akan diganti dengan 4 silinder sebaris

Bergantung kepada siri model, motor elektrik berkenaan mampu untuk menghasilkan kuasa sehingga 204 PS (201 hp/150 kW) dan tork maksima 320 Nm. Ia turut boleh memutarkan terus roda belakang tanpa ada hubungan dengan kotak gear automatik AMG Speedshift MCT-9G. Malah, jika bahagian belakang kekurangan cengkaman, kuasa dari motor berkenaan turut boleh dihantar ke hadapan.

Ia boleh dibuat menerusi hubungan mekanikal kepada sistem AWD dengan syaf kardan dan juga drive shaft pada roda hadapan. Dalam mod Electric, iaitu salah satu mod pemanduan dalam sistem AMG Dynamic Select, kereta berkenaan boleh dipandu sehingga 130 km/j tanpa enjin petrol dihidupkan langsung.

Mod pemanduan lain dari sistem tersebut termasuk Comfort, Sport, Sport+ dan Race, dengan setiap mod meningkatkan prestasi kuasa dari motor elektrik. Mod Individual masih ditawarkan bagi membolehkan pemandu memilih sendiri tetapan unik yang sesuai dengan mereka.

Sistem AMG Dynamics juga masih ditawarkan bagi memberikan tetapan karekter kawalan kenderaan dengan mod seperti Basic, Advanced, Pro dan Master bagi menentukan tahap operasi ESP, differential belakang dan juga sistem pacuan semua roda.

Mercedes-AMG E Performance PHEV diperincikan – enjin V8 C63 akan diganti dengan 4 silinder sebaris

Sistem pemulihan tenaga merupakan satu lagi aspek penting untuk rangkaian kuasa PHEV ini, dengan empat tahap yang boleh dipilih. Pertama adalah level 0, menawarkan jumlah pemulihan tenaga yang paling kurang, manakala tahap seterusnya – Level 1, Level 2 dan Level 3 – akan meningkatkan pemulihan tenaga yang progresif sehingga maksimum 90 kW. Tahap tertinggi berkenaan akan memberikan kesan seakan memandu kereta elektrik sepenuhnya yang beroperasi secara satu pedal.

Manakala untuk enjin petrol, Mercedes-AMG belum memperincikan secara teliti berkenaan enjin lapan-silinder, tetapi kali ini lebih menonjolkan perihal enjin 2.0 liter empat silinder yang ditawarkan. Kedua-dua jenis enjin tersebut dipadankan dengan motor starter alternator dipacu dengan tali sawat, yang bukan sahaja berfungsi sebagai motor penghidup enjin, malah turut boleh membekalkan kuasa tambahan 14 PS(13 hp/10 kW) serta membantu mengoperasikan berberapa sistem seperti pendingin hawa dan juga lampu.

Secara asasnya, enjin empat-silinder ini adalah pembangunan dari enjin M139 yang kini digunakan pada model generasi baharu Mercedes-AMG A 45, CLA 45 dan GLA 45. Apa yang berbeza, enjin ini akan dipasang tegak kebelakang, serta dipadankan dengan pengecas turbo gas ekzos elektrik yang dihasilkan dari MGU-H (Motor Generator Unit Heat) digunakan pada Project One.

Mercedes-AMG E Performance PHEV diperincikan – enjin V8 C63 akan diganti dengan 4 silinder sebaris

Pengecas turbo baharu tersebut menampilkan roda pemampat berputar terlebih dahulu sebelum didesak gas ekzos bagi memberikan respon lebih pantas tidak kira pada tahap rpm apa sekalipun. Pengecas turbo berkenaan menerima bekalan kuasa dari sistem elektrik 400-volt, bagi memutarkan motor elektrik yang hanya setebal 4 cm terletak pada syaf antara roda pemampat dan roda turbin.

Hasilnya, enjin 2.0 liter berkenaan sahaja mampu menghasilkan 449 PS (443 hp atau 330 kW) tanpa bantuan dari motor-motor elektrik lain. Menurut AMG, secara keseluruhan rangkaian kuasa 2.0 liter turbo dan sistem PHEV berkenaan mampu menghasilkan kuasa lebih besar dari enjin V8 C63 sebelum ini. Walau bagaimanapun, bila model berkenaan akan muncul masih belum diberitahu.

Mercedes-AMG menyatakan bahawa dalam konfigurasi AMG Performance Hybrid paling ekstrem iaitu dengan enjin V8 dan motor elektrik, ia mampu menghasilkan kuasa lebih dari 816 PS (805 hp atau 600 kW) dan tork maksima 1,000 Nm, serta pecutan 0-100 km/j dicapai dalam masa kurang tiga saat.

Angka yang dinyatakan tersebut nampaknya sama seperti angka model GT Concept yang diumumkan awal bulan ini – ia adalah prebiu kepada model AMG GT 73 yang akan muncul selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required