Karamjit Singh sasar untuk kembali ke APRC, pandu Proton Iriz R5 dengan Cisco Racing bermula 2022

Karamjit Singh sasar untuk kembali ke APRC, pandu Proton Iriz R5 dengan Cisco Racing bermula 2022

Siang tadi lagenda rali negara, Karamjit Singh telah mengesahkan penyertaannya dalam Kejohanan Rali Kebangsaan Malaysia (MNRC) untuk musim 2021 yang disokong oleh pasukan Cisco Racing. Sekarang tempat dan pasukan untuk berlumba dalam negara telah pun selamat diterima oleh Karamjit, tetapi bagaimana pula misinya untuk kembali semula ke kancah antarabangsa khususnya bagi memburu sekurang-kurangnya satu lagi gelaran Kejuaraan Rali Asia Pasifik (APRC) dengan Proton Iriz R5?

Sebelum ini kerajaan menerusi Kementerian Belia dan Sukan sudahpun menyatakan sokongan mereka bagi membantu Karamjit mencari dana tajaan berjumlah RM3 juta untuk misi berkenaan, namun menurut Karam kementerian tersebut masih lagi berusaha mencari jalan tetapi masih lagi belum mendapat berita baik walaupun kedua-dua pihak sentiasa berhubung.

Walau bagaimanapun, Karamjit Singh tidak akan berdiam diri dan sekadar menunggu ‘bantuan dari langit’ kerana beliau sekarang bersama dengan Cisco Racing akan memulakan sendiri kempen berkenaan.

Karamjit Singh sasar untuk kembali ke APRC, pandu Proton Iriz R5 dengan Cisco Racing bermula 2022

Menurut Pengarah Urusan Cisco, Rabin Nijhar, pasukan Cisco Racing yang ditubuhkannya bukan sahaja bagi mengembalikan kedudukan Karamjit sebagai Juara Rali Malaysia, malah beliau akan cuba untuk membantu membawa Karamjit Singh sejauh yang boleh dengan tiga peringkat yang telah dirancang.

Mengikut perancangan awal Cisco Racing, halatuju sebenar mereka bersama Karam akan ditentukan pada pusingan pertama MNRC 2021 yang akan bermula pada 26 Jun nanti di Sepang. Pada peringkat pertama ini mereka mahu melihat dahulu keputusan perlumbaan pertama berkenaan.

Selepas berakhirnya pusingan pertama di Sepang nanti, Rabin menyatakan mereka akan membuat penilaian sama ada Karamjit Singh dan Cisco Racing masih relevan atau tidak untuk terus berlumba. Jika keputusan pada perlumbaan pertama memberangsangkan – sama ada menang atau hampir menang, Cisco Racing akan mula masuk ke rancangan ke peringkat kedua mereka iaitu cuba untuk memenangi gelaran juara keseluruhan MNRC 2021.

Karamjit Singh sasar untuk kembali ke APRC, pandu Proton Iriz R5 dengan Cisco Racing bermula 2022

Karamjit Singh bersama koleksi piala yang dimenanginya sepanjang bergelar pemandu rali

Menurut Rabin lagi, sekiranya misi berkenaan juga berjaya di capai dengan Karamjit berjaya merangkul gelaran juara nasional di Malaysia untuk kali ke-17, ia bermaksud Karamjit dan Cisco Racing sememangnya sangat relevan dalam rali.

Jadi pada peringkat itu, Cisco Racing akan menubuhkan satu asas bagi meminta bantuan dari pihak-pihak yang lebih besar, yang lebih berpengalaman dan juga yang mempunyai lebih banyak dana kerana mereka tahu Cisco Racing masih baru dalam dunia rali ini.

Dan apabila semuanya sudah cukup, Cisco Racing akan melangkah ke peringkat antarabangsa bersama Karam iaitu ke APRC. Rabin turut memberitahu bahawa jika semua ini berjalan mengikut perancangan, Cisco Racing dan Karamjit Singh bakal menerima Proton Iriz R5 mereka pada Februari atau Mac tahun hadapan.

Karamjit Singh sasar untuk kembali ke APRC, pandu Proton Iriz R5 dengan Cisco Racing bermula 2022

Namun menurut Rabin, untuk mereka yang berminat dan bekerjasama dengan Cisco Racing untuk terlibat dengan projek ini, ‘buku tajaan’ bukan hanya akan dibuka setelah mereka berjaya mencapai sasaran misi pertama dan kedua, sebaliknya peluang berkenaan akan dibuka seawal esok.

Proton Iriz R5 merupakan jentera rali yang dibina oleh Mellors Elliot Motorsport (MEM), iaitu firma kejuruteraan dari UK yang turut bertanggungjawab membawa Karamjit Singh memenangi gelaran Juara Dunia Kejuaraan Rali Dunia (WRC) untuk kategori Produksi (Group N) dengan Proton PERT Evo VI pada tahun 2002. MEM adalah pihak yang bertanggungjawab membangunkan jentera rali Proton Satria Neo S2000.

Menerusi temu bual eksklusif bersama pasukan MEM, Chris Mellors pada penghujung 2019, kami dapat menyelami banyak perkara berkenaan Proton Iriz R5 berkenaan yang boleh anda baca menerusi artikel-artikel di bawah:

  • Proton Iriz R5 – kami bongkar cerita dari Chris Mellors!
  • Proton Iriz R5 – kenapa guna enjin 4B11T Evolution X?
  • Proton Iriz R5 – apa kaitannya dengan Proton M’sia?
  • Proton Iriz R5 – harga didedahkan, bermula RM776k!
  • GALERI: Proton Iriz R5

    Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

    Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

    10% discount when you renew your car insurance

    Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

    Car Insurance

    Mohd Farid Awaludin

    Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

     
     

    Add a comment

    required

    required