GALERI: SUV Renault Koleos Signature 2021, RM201k

GALERI: SUV Renault Koleos Signature 2021, RM201k

Awal April lalu, TC Euro Cars telah mempekenalkan model facelift terbaru SUV Renault Koleos 2021 untuk pasaran tempatan. Pengenalan ini merupakan model facelift kedua dilakukan bagi SUV berkenaan. Walaupun aspek mekanikalnya kekal sama, senarai kelengkapan menyaksikan peningkatan.

Tiga varian ditawarkan bagi model ini; model paling asas dijual pada harga bermula RM181,886 (tidak termasuk insurans), disusuli oleh varian Signature pada harga RM201,087 dan varian paling tinggi Signature Plus (yang ditampilkan ini) pada harga RM206,887.

Berbanding sebelum ini, harganya menunjukkan peningkatan yang banyak, di antara RM8,685 hingga RM19,020. Ini bagaimanapun belum mengambil kira pengecualian cukai SST 50% yang diberikan sehingga 30 Jun, bersama jaminan lima-tahun tanpa had perbatuan.

GALERI: SUV Renault Koleos Signature 2021, RM201k

Semua varian Renault Koleos dipacu oleh enjin empat silinder 2.5 liter NA yang sama — dipinjam daripada Nissan X-Trail — yang menghasilkan kuasa 171 PS pada 6,000 rpm dan 226 Nm tork pada 4,400 rpm. Kuasa dihantar ke roda depan melalui transmisi Xtronic CVT dengan purata penggunaan bahan api berada pada kadar 8.1 l/100 km.

Antara perubahan yang dilakukan terhadap penampilannya yang terbaru ini ialah penerapan lampu projektor Pure Vision LED yang telah ditukar kepada unit reflektor dan didakwa menjimatkan 10% kuasa, disediakan secara standard untuk semua varian. Ini disertai juga dengan lampu belakang LED dan lampu isyarat jenis sequential.

Di dalam, varian Signature dan Signature Plus mendapat tempat duduk depan baru yang mempunyai penyandar kepala lebih lebar serta ciri larasan kusyen, liang udara, fungsi mengurut dan memori bagi bahagian pemandu. Tempat duduk ini turut dibalut kulit Nappa Sand Grey (balutan kulit Riviera untuk varian asas) serta kemasan kayu di beberapa bahagian.

GALERI: SUV Renault Koleos Signature 2021, RM201k

Senarai kelengkapan lain masih dikekalkan dan ini termasuk rim Taika 18-inci, sistem masuk tanpa kunci, butang pemula enjin, kawalan pendingin hawa dua zon, tempat duduk hadapan larasan kuasa, cermin pandang belakang malap sendiri, sistem infotainmen R-Link 2 dengan skrin sesentuh menegak 8.7 inci, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto, lapan pembesar suara, kamera undur dan fungsi tanpa sentuh bagi pintu but belakang.

Selain daripada kelengkapan ini, varian Signature ditambah lagi bumbung panoramik serta rim Kavea 19-inci. Bagi Signature Plus pula, ia boleh dikenali dengan kemasan bampar hadapan dan belakang yang berwarna kelabu, pemijak kaki tepi serta perakam video hadapan dan belakang.

Selain boleh memilikinya melalui pinjaman sewa-beli konvensional, pelanggan juga boleh menggunakan khidmat langganan dengan bayaran bulanan bermula RM2,599 untuk varian asas, RM3,099 untuk Signature dan RM3,399 untuk Signature Plus. Ini adalah jumlah bagi tempoh penggunaan tiga tahun.

Renault Koleos Signature Plus 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required