Ford F-150 Lightning trak pikap elektrik didedahkan — 563 hp, 1,051 Nm sehingga 480 km jarak, tiba 2022

Ford F-150 Lightning trak pikap elektrik didedahkan — 563 hp, 1,051 Nm sehingga 480 km jarak, tiba 2022

Setelah lama menanti, Ford akhirnya memperkenalkan trak pikap elektrik saiz penuh dikenali sebagai F-150 Lightning. Dan ia nampak meyakinkan dari aspek prestasi, teknologi dan kemampuan mengangkut.

Menggunakan asas trak F-150 generasi ke-14 yang diperkenalkan tahun lalu, dengan badan aluminium aloi yang sama tetapi kerangka yang diperkukuh, Ford mendakwa ia keluli paling kukuh pernah digunakan sebagai kerangka F-150. Ia juga menempatkan bateri lithium-ion yang menjadi sumber tenaga bagi motor depan dan belakang.

Motor yang ada memberi kemampuan prestasi pacuan semua roda bagi Lightning, dengan janaan 563 hp dan 1,051 Nm tork — angka paling tinggi dihasilkan oleh mana-mana versi F-150 setakat ini. Ini membolehkannya mencapai pecutan 0-97 km/j dalam masa di bawah lima saat.

Bagi jarak perjalanan, ia didakwa mampu memberikan jarak 370 km bagi versi standard atau 480 km bagi versi kapasiti bateri lebih besar, berdasarkan dari United States Environmental Protection Agency (EPA). Ford belum mengeluarkan sebarang perincian kapasiti bateri, tetapi bayangannya Lightning ini mampu menyediakan kuasa selama tiga hari bagi rumah dengan penggunaan 30kWh sehari, model extended-range pula sepatutnya mempunyai sekurang-kurangnya 90 kWh.

Ford F-150 Lightning trak pikap elektrik didedahkan — 563 hp, 1,051 Nm sehingga 480 km jarak, tiba 2022

Kemampuan untuk membekalkan kuasa kepada rumah ini dipanggil Intelligent Backup Power yang akan menghantar elektrik kembali melalui sama ada dua port pengecasnya pada kadar 9.6 kW, dibantu melalui Ford Charge Station Pro 80-amp dan sistem pengurusan rumah. Fungsi Ford Intelligent Power akan datang juga akan membolehkan trak ini membekalkan kuasa kepada rumah ketika waktu kemuncak dengan kos tinggi dan boleh dicas semalaman pada kadar lebih rendah.

Kuasa baterinya boleh digunakan untuk tujuan lain juga. Fungsi Pro Power Onboard membolehkan penggunaan peralatan kuasa dan peranti rumah secara langsung dari soket di depan trak pada kadar 2.4 kW. Varian lebih tinggi Lariat dan Platinum juga ada soket dalam kabin dan ruang barangan belakang dengan output keseluruhan 7.2 kW.

Untuk mengecas model extended-range dari 15% hingga 100% memerlukan lapan jam menerusi pengecas 80-amp tersebut, dengan tambahan 48 km bagi setiap jam. Selain itu, pengguna juga boleh memanfaatkan pengecas pantas DC dengan kadar sehingga 150 kW, menyalurkan kuasa dari 15% hingga 80% dalam masa 41% dan menambah 87 km dalam masa 10 minit.

Membezakan Lightning daripada model F-150 lainnya ialah rekaan depan dan belakang unik yang lebih bersegi, dengan lampu utama depan dan belakang tampil futuristik serta bahagian gril tertutup yang ditawarkan dalam tiga rekaan. Port pengecasan pula boleh diperoleh di kedua-dua sisi fender depan lengkap dengan lencana F-150 di atasnya.

Ford F-150 Lightning trak pikap elektrik didedahkan — 563 hp, 1,051 Nm sehingga 480 km jarak, tiba 2022

Di dalam, varian Lariat dan Premium menerima sistem infotainmen terkini Sync 4A dengan ciri skrin sentuh potret 15.5-inci dari elektrik SUV Mustang Mach-E. Sistem ini datang dengan kawalan suara, navigasa berasaskan teknologi cloud, Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, kesepaduan Amazon Alexa, aplikasi Sync AppLink dan kemaskini perisian OTA.

Turut ada ialah paparan panel instrumen 12-inci. Lightning akan turut memiliki ciri yang diperkenalkan pada F-150 2021, termasuk Zone Lighting 36-darjah serta tempat duduk Max Recline yang boleh direbahkan sepenuhnya.

Trak ini juga akan didatangkan dengan sistem BlueCruise terbaru dari Ford, yang merupakan fungsi pemanduan semi-autonomous Tahap 2 yang membolehkan pemanduan tanpa kendalian tangan di lebih 160,000 km lebuh raya di AS dan Kanada. Ia hadir sebagai sebahagian daripada sistem keselamatan pilihan Ford Co-Pilot360.

Ford F-150 Lightning trak pikap elektrik didedahkan — 563 hp, 1,051 Nm sehingga 480 km jarak, tiba 2022

Kapasiti beban yang boleh ditampung ialah 900 kg. Jika memerlukan ruang barangan tambahan, bahagian Mega Power Frunk boleh memberikan tambahan 400 liter lagi ruang di depan, dengan beban tampungan 180 kg. Model Lariat dan XLT juga mempunyai kapasiti menunda 4,500 kg dengan bateri lebih besar dan pakej Max Trailer Tow.

Trak ini juga ada kemampuan off-road, menampilkan empat pilihan mod pemanduan (Normal, Sport, Off Road dan Tow/Haul) bagi sistem AWD. Bateri juga ditempatkan dalam perumah kalis air dan dikelilingi pelindung daripada hentaman, sementara skid plate logam turut melindungi bateri dan motornya.

Dibina di Pusat Kenderaan Elektrik Rouge di Dearborn, Michigan, Lightning akan mula di jual di pasaran AS pada musim bunga nanti, dengan harga yang hampir sama dengan F-150 petrol/diesel, bermula dari US$39,974 (RM165,500) — sebelum cukai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required