Ford F-150 Raptor 2021 didedah – enjin 3.5L EcoBoost

Ford F-150 Raptor 2021 didedah – enjin 3.5L EcoBoost

2021 Ford F-150 Raptor

Generasi terbaru bagi Ford F-150 Raptor kini tiba dalam reka bentuk SuperCrew empat-pintu, menampilkan enjin 3.5 liter EcoBoost turbo diesel serta kemampuan off-road yang dipertingkatkan dengan talaan suspensi belakang jenis five-link yang menawarkan jarak pergerakan suspensi sehingga 381 mm pada gandar belakang, sementara 355 mm di depan.

Suspensi belakang terbarunya terdiri daripada talaan trailing arm yang lebih panjang bertujuan untuk mengekalkan posisi gandar dalam permukaan kasar, rod Panhard serta gegelung 24-inci 610 mm (yang didakwa paling panjang dalam kelasnya).

Fox kekal menjadi pembekal penyerap hentak bagi Raptor bagi versi model tahun 2021 ini, dan kini lengkap dengan unit bypass dalaman Live Valve generasi baru serta kawalan elektronik yang membolehkan larasan serapan yang sensitif terhadap kedudukan. Menurut Ford, ini penyerap hentak yang paling besar pernah digunakan oleh Raptor.

Ford F-150 Raptor 2021 didedah – enjin 3.5L EcoBoost

2021 Ford F-150 Raptor

Unit penyerap hentak berkenaan terdiri daripada badan aluminium anodised berdiameter 78.8 mm, diisi dalamnya dengan cecair hentakan rendah geseran untuk mengurangkan kehilangan tenaga, sekali gus memperbaiki keselesaan dalam semua keadaan pemanduan. Injap kawalan elektroniknya juga diberikan rekaan baru, yang membolehkan daya serapan 1,000 lb bagi setiap sudut dalam kelajuan di permukaan padang pasir.

Raptor 2021 ini dibangun menggunakan kerangka keluli berketahanan tinggi dan aluminium gred militari serta badan komposit, menjadikannya binaan keseluruhannya lebih kukuh, membolehkannya menampung penggunaan off-road yang lebih teruk.

Trak baru ini boleh dipilih untuk dilengkapi tayar 35-inci atau 37-inci BFGoodrich All-Terrain T/A KO2; saiz kedua ini merupakan yang paling besar pernah dipasang sebagai standard pada pikap trak tugasan ringan. Jarak kelegaan yang tersedia pula ialah 305 mm dengan tayar 35-inci tersebut (dengan jarak pergerakan suspensi seperti dinyatakan di atas), sementara bagi tayar 37-inci ia menjadi 333 mm.

Ford F-150 Raptor 2021 didedah – enjin 3.5L EcoBoost

2021 Ford F-150 Raptor

Ford bagaimanapun belum mendedahkan angka output rasmi bagi trak ini, sebaliknya menyatakan kadar nisbah mampatannya ialah 10.5:1 dan memaklumkan torknya disampaikan dalam rpm yang rendah, serta ia akan dilengkapi dengan kipas berkuasa tinggi baru bagi mengelak enjin terlebih panas ketika tempoh off-road yang panjang. Kapasiti tangki minyak 136 liternya mampu memberikan jarak lebih daripada 800 km.

System ekzos baru turut diberikan, dengan sistem tiga-inci sama panjang melibatkan X-pipe binaan dalam, “trombone loop” dan pertama kali untuk Raptor, injap ekzos aktif yang disambungkan ke muffler untuk mendapatkan bunyi yang lebih menarik. Empat mod bunyi turut disediakan — Quiet, Normal, Sport dan Baja.

Sistem saluran kuasanya pula terdiri daripada transmisi 10-kelajuan yang digandingkan bersama torque-on-demand transfer case. Limited-slip differential Torsen pilihan ada di gandar depan sementara kunci differential secara elektronik belakang datang standard, kedua-duanya dengan nisbah akhir 4:10. Trak ini mampu menampung beban 636 kg, sementara kapasiti menunda pula ialah 3,722 kg.

Ford F-150 Raptor 2021 didedah – enjin 3.5L EcoBoost

2021 Ford F-150 Raptor

Di dalam, F-150 Raptor menampilkan panel instrumen digital 12-inci dan skrin tengan 12-inci sebagai standard — sama seperti barisan F-150 yang lain, tetapi dengan grafik Raptor. Turut ada untuk kemaskini over-the-air (OTA) bagi Raptor termasuk peta laluan dengan Trail Turn Assist, sementara FordPass membolehkan kawalan sistem Raptor termasuk mengunci dari jarak jauh, peninjau tekanan tayar dan tahap minyak, serta kawalan terhadap ciri seperti pencahayaan zon, penggera kecurian dan Pro Power Onboard pilihan.

Ciri pemanduan off-road padanya termasuk Trail 1-Pedal Drive dan Trail Control. Ciri pertama ini memudahkan pemanduan off-road di permukaan mencabar dengan cara menyepadukan input pendikit dan brek ke dalam pedal pendikit, dengan sistem mengenakan brek sewajarnya ketika pemandu melepaskan pedal pendikit. Ciri kedua pula adalah seperti kawalan melayar ketika off-road, membolehkan trak ini bergerak dalam satu kelajuan yang ditetapkan, dengan pemandu hanya perlu fokus pada input stereng.

Selain itu, sistem infotainmen SYNC 4 datang sebagai standard dengan ciri Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, serta SYNC AppLink. Sistem audionya menggunakan B&0 Unleashed dengan 18-pembesar suara oleh Bang & Olufsen. Perincian serta kemasan di dalam juga dibezakan pada model Raptor ini berbanding F-150 yang lain.

Dipasang di Kilang Trak Dearborn di Michigan bersama barisan F-150 yang lain, Ford F-150 Raptor 2021 akan mula dijual di pasaran sana menjelang musim panas nanti. Bagi pelanggan yang inginka Raptor dengan lebih kuasa dan prestasi, versi Raptor R juga akan diperkenalkan tahun depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required