PKP 3.0: Hanya dua penumpang dibenarkan dalam kereta yang sama, jarak tidak lebih 10km dari rumah

PKP 3.0: Hanya dua penumpang dibenarkan dalam kereta yang sama, jarak tidak lebih 10km dari rumah

Menteri kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri, telah mengumumkan beberapa Prosedur Operasi Standard (SOP) utama bagi Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 untuk ‘lockdown’ penuh Fasa Pertama yang bakal dilaksanakan mulai 1 hingga 14 Jun 2021. Antara yang beliau umumkan ialah hanya dua orang sahaja yang mewakiti isi rumah dibenarkan untuk mendapatkan bekalan makanan, ubat, penokok diet dan keperluan asas.

Manakala maksimum, hanya tiga orang sahaja termasuk pesakit dibenarkan keluar untuk mendapatkan perkhidmatan jagaan kesihatan, perubatan, ujian saringan, keselamatan atau kecemasan dalam radius tidak melebihi 10 kilometer dari kediaman atau ke tempat paling hampir dengan kediaman sekiranya perkhidmatan kesihatan atau perubatan tersebut tiada dalam radius 10 kilometer dari kediaman.

Beliau memaklumkan, SOP ini adalah sama yang digunapakai dalam PKP yang pertama kali dilaksanakan pada tahun lalu. Walau bagaimana pun, beliau tidak memaklumkan jumlah kompaun yang akan dikenakan sekiranya ada yang ingkar dengan larangan tersebut. Jika mengikut pelaksanaan PKP yang lalu, kompaun sebanyak RNM1,000 dikenakan untuk pesalah yang melanggar SOP terbabit.

PKP 3.0: Hanya dua penumpang dibenarkan dalam kereta yang sama, jarak tidak lebih 10km dari rumah

Bagi PKP 3.0 kali ini, Ismail turut mengumumkan, semua surat kebenaran perjalanan untuk bekerja yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) adalah terbatal mulai 1 Jun 2021. Permohonan baru bagi kebenaran perjalanan perlu dikemukakan kepada kementerian- kementerian yang berkaitan.

“Tujuan pelaksanaan PKP ini adalah untuk mengurangkan pergerakan. Keluar hanya bila benar-benar perlu sahaja. Jadi, saya berharap semua pihak mengambil peranan masing-masing, dengan semua pihak patuh kepada setiap arahan yang dikeluarkan oleh kerajaan, saya yakin lengkuk jangkitan kes akan dapat dilandaikan.

“Pada masa yang sama, saya juga berharap pihak swasta juga akan mematuhi arahan kerajaan agar kita sama-sama menang dalam perang melawan COVID-19,” ujarnya dalam sidang media khas bersama Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) Tan Sri Dr. Noorhisham Abdullah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • vijay on Jun 24, 2021 at 12:15 pm

    Kalau van syarikat total 15 muatan anggota, so kita boleh bawa berapa anggota dalam pergerakan 1 masa

    Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 0
  • Mohd Jasni bin Abdullah on Jul 07, 2021 at 3:05 pm

    Pkp 3.0 lockdown penuh yang sedang berlangsung sekarang ni, berapa orang yang dibenarkan dalam satu kereta ya?

    Ada orang kata seorang iaitu pemandu sahaja, ada yg kata dua orang termasuk pemandu.

    Pening ahh..

    Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 5
  • Bolekah kalau dalam satu kereta 3 org?

    Like or Dislike: Thumb up 9 Thumb down 7
 

Add a comment

required

required