Chevrolet Corvette C8 dilancar di Jepun – pasaran pertama dapat unit RHD; tiga varian; dari RM444k

Chevrolet Corvette C8 dilancar di Jepun – pasaran pertama dapat unit RHD; tiga varian; dari RM444k

Sebelum ini, Chevrolet telah mengesahkan model Convette C8 terkini bakal ditawarkan dengan unit pemanduan sebelah kanan (RHD), dan unit pertama sebut telah pun tiba di pasaran Jepun. Baru-baru ini, negara tersebut telah meraikan pelancaran bagi kereta sport mid-engine generasi kelapan menerusi acara prebiu yang diadakan di litar lumba Fuji Speedway, dengan melibatkan kehadiran tetamu yang dihadkan susulan pandemik COVID-19.

Ini merupakan pertama kali Chevrolet melancarkan varian RHD bagi Corvette, langkah yang hampir sama dilakukan oleh Ford ketika memperkenalkan Mustang generasi ke-enam. Ia mengambil masa yang agak lama untuk menanti ketibaan versi RHD ini, selepas C8 membuat penampilan sulung diperingkat global pada Julai 2019.

Sebelum ini, terdapat laporan menyebut, ada permintaan yang tinggi terhadap Corvette di Jepun, dengan peruntukan awal sebanyak 300 unit telah habis terjual selepas ia diumumkan pada awal tahun lalu. Walau pun Jepun menjadi pasaran pertama menerima unit RHD bagi model ini, namun selepas ini Australia dan United Kingdom juga akan menerima versi yang sama tidak lama lagi.

Pelanggan di Jepun berpeluang memilih varian coupe – 2LT dan 3LT – dengan harga bermula pada 11.8 juta yen (RM444,445) termasuk cukai penggunaan, sementara 3LT pula ditawarkan pada harga 14 juta yen (RM527,342). Selain itu, varian tunggal Convertible turut ditawarkan dan ia berharga 15.5 juta yen (RM583,843).

Selain daripada senarai kelengkapan yang berbeza dan juga retractable hardtop, kesemua varian menerima padanan penjana kuasa yang sama iaitu unit Lt2 6.2 liter naturally-aspirated V8 petrol dan transmisi dwi-klac lapan-kelajuan yang menyalurkan pacuan ke roda-belakang. Penjana kuasa ini mampu menghamburkan sejumlah 502 PS (495 hp) pada 6,450 rpm dan tork 637 Nm pada 5,150 rpm.

Kesemua varian juga menerima peredam Magnetic Ride Control, bersama Pakej Prestasi Z51 termasuk brek Brembo, ekzos prestasi, sistem penyejukan yang dipertingkatkan, nisbal gandar belakang unik, saluran masuk penyejukan brek hadapan, electronically controlled limited-slip differential dan tayar Michelin Pilot Sport 4S.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required