Geely Xingyue L dilancarkan secara rasmi di China — 2.0T, autonomous Tahap 2, versi hibrid akan datang

Geely Xingyue L dilancarkan secara rasmi di China — 2.0T, autonomous Tahap 2, versi hibrid akan datang

Geely secara rasmi telah memperkenalkan model Xingyue L untuk pasaran China. Model flagship berkenaan, disifatkan sebagai SUV paling maju pernah dikeluarkan oleh Geely, membuat penampilan rasmi tersebut di Hangzhou. Didedahkan pertama kali sebagai KX11 sebelum membuat kemunculan pertama di Shanghai pada April 2021, Geely telah menerima sebanyak 30,000 tempahan bagi SUV ini.

Menjadi model ketiga bagi model flagship “Star” keluaran Geely selepas SUV Xingyue S dan sedan Xing Rui/Preface, Xingyue L merupakan sebuah SUV lima-tempat duduk yang dibina menggunakan platform Compact Modular Architecture (CMA) Geely-Volvo yang turut dimanfaatkan oleh Volvo XC40, Polestar 2 dan beberapa model Lynk & Co.

SUV besar ini dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbo suntikan terus dalam dua talaan. Versi janaan 238 PS/380 Nm digandingkan bersama kotak gear automatik lapan-kelajuan dari Aisin serta sistem 4WD generasi keenam BorgWarner dengan agihan tork pada nisbah 50:50 depan/belakang. Ada lima mod pemanduan — Eco, Normal, Sport, Snow, Offroad, serta pecutan 0-100 km/j dalam masa 7.7 saat. Versi talaan lebih rendah pula hadir dengan janaan 218 PS dan 325 Nm. Versi pacuan roda dean ini datang dengan transmisi klac berkembar dengan tujuh-kelajuan dari Geely sendiri.

Geely Xingyue L dilancarkan secara rasmi di China — 2.0T, autonomous Tahap 2, versi hibrid akan datang

Sebagai sebahagian daripada Blue Geely Initiative, model-model “Star” termasuk Xungyue L akan menjadi yang pertama menawarkan sistem janaan Geely Hybrid System (GHS) kepada pelanggan, dengan unit jana kuasa 2.0 hibrid. GHS 2.0 akan didedahkan sepenuhnya pada suku keempat tahun ini, menawarkan aspek “kecekapan termal kelas dunia dengan 43.32% dan penjimatan bahan api melebihi 40%,” jelas syarikat itu.

Model terbaru ini juga dikhabarkan mampu pergi melangkaui pemanduan autonomous Tahap 2. Xingyue L hadir dengan sistem valet automatik tanpa manusia 5G; dalam kawasan 200m seperti di parkir, Xingyue boleh dikendalikan sendiri, mencari ruang parkir dan masuk ke situ sendiri. Ia boleh juga digunakan untuk “memangil” SUV berkenaan untuk mengambil penggunanya dalam kawasan 200m.

Ciri ini dicapai melalui kesepaduan 12 radar ultrasonik, lima radar gelombang milimeter, empat kamera HD sekeliling, satu kamera monocular, satu dashcam dan satu kamera di dalam. SUV ini juga menjadi model pertama Geely yang menawarkan ciri HWA Highway Assisted Driving yang dengan aktif akan meninjau persekitaran kenderaan, menukar lorong secara autonomous dan bergerak menjauhi kenderaan besar.

Geely Xingyue L dilancarkan secara rasmi di China — 2.0T, autonomous Tahap 2, versi hibrid akan datang

Xingyue L datang dengan firmware OTA penuh yang membolehkan aspek utama pada kenderaan, seperti keselamatan pintar, infotainmen, kuasa, casis, pemanduan autonomous dan keterhubungan dinaik taraf dari semasa ke semasa.

Ruang dalaman pula menurut Geely mempertemukan elemen timur dan barat. Sentuhan mewah yang tidak keterlaluan kelihatan melimpah di dalam kabin, dengan penggunaan material suede, serta visual anyaman pada kerusi mewakili bentuk ikatan klasikan China. Perisian sistem operasi menggunakan Milky Way OS, yang antaranya menghubungkan panel instrumen digital dan AR HUD 25.6-inci.

Akhir sekali, SUV ini juga dilengkapi dengan sistem audio Bose dengan 10-pembesar suara serta penebat bunyi dua lapisan. Skim pencahayaan suasana dengan 72 warna juga tersedia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required