Hyundai Grand Starex dapat sistem telematik di M’sia – standard dari 1 Mei; RM1,998 jika ingin memasangnya

Hyundai Grand Starex dapat sistem telematik di M’sia –  standard dari 1 Mei; RM1,998 jika ingin memasangnya

Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) telah mengumumkan sedikit penaiktarafan untuk Hyundai Grand Starex, yang kini didatangkan dengan sistem telematik secara standard. Ia adalah untuk unit yang didaftarkan mulai 1 Mei 2021, walau bagaimana pun bagi pengguna sedia ada yang inginkan sistem terbabit, juga boleh memasangnya dengan kos yang tertentu (akan dihuraikan lebih lanjut di bawah).

Sistem telematik baharu ini didatangkan dengan beberapa servis, termasuklah eCall dengan pengesan kemalangan automatik. Di mana pengguna hanya perlu menekan butang SOS yang dipasang pada konsol peta untuk meminta bantuan secara manual dari pusat operasi keselamatan HSDM, termasuk ambulans, polis dan trak tunda.

Selain itu, impak kemalangan juga akan dikesan dan maklumatnya akan diaktifkan secara automatik tanpa perlu menekan butang SOS. SOC akan menghubungi pemilik kenderaan, dan sekiranya tidak sebarang respons, perkhidmatan kecemasan akan terus dihantar secara automatik berdasarkan lokasi yang dikesan menerusi peranti pengesan kenderaan.

Lain-lain servis termasuk bCall yang juga boleh dimohon secara terus, di mana pasukan bantuan akan digerakkan. ke lokasi kenderaan tersebut tersadai (breakdown) apabila ia diaktifkan. Pemilik juga boleh mengaksesnya menerusi aplikasi dalam mobil bagi membolehkan pasukan terbabit mengesan lokasi kenderaan, serta ia juga dapat mengaktifkan penggera, melaporkan kenderaan yang hilang,membuat laporan dan pertanyaan bukan kecemasan serta merakam perjalanan yang dibuat oleh kenderaan terbabit.

Hyundai Grand Starex dapat sistem telematik di M’sia –  standard dari 1 Mei; RM1,998 jika ingin memasangnya

Sementara itu, bantuan servis turut menampilkan penyelenggaraan kenderaan yang lebih menyenangkan, termasuk sistem pengesan perbatuan kenderaan dan juga pusat servis Hyundai bertauliah akan membantu menjadualkan temujanji penyelenggaraan dengan pemilik apabila diminta. Ia juga termasuk dengan makluman pengingatan berhubung pembaharuan cukai jalan dan insurans.

Perkhidmatan yang didatangkan dengan sistem telematik ini adalah percuma untuk tiga tahun pertama selepas kenderaan tersebut dihantar kepada pelanggan, tetapi selepas tempoh tersebut, pemilik boleh memilih untuk memperbaharui langganan dengan harga RM380 setahun. Seperti yang disebut lebih awal, pemilik sedia ada yang ingin memasang sistem telematik ini akan dikenakan kos sebanyak RM1,998.

Grand Starex di Malaysia didatangkan dengan dua varian – Executive Plus dan Executive Prime – dengan kedua-duanya dijanakan oleh enjin 2.5 liter empat-silinder turbodiesel dengan hamburan kuasa 170 PS dan tork 441 Nm -pacuan disalurkan ke roda belakang menerusi transmisi automatik lima-kelajuan.

Untuk harganya, Executive Plus ditawarkan pada harga atas jalan RM165,888 tanpa insurans, iaitu lebih RM2,000 berbanding harga yang diumumkan pada Mei lalu. Namun tiada perubahan harga pada model spesikasi tinggi Executive Prime, yang ditawarkan pada RM173,888. MPV ini diletakkan di bawah kategori kenderaan komersil – sama seperti trak pikap – jadi ia tidak mendapat manfaat pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang sedang berlangsung.

GALERI: Hyundai Grand Starex 2020 (pasaran Malaysia)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required