Toyota Supra 2020-2021 dan beberapa model BMW dipanggil semula di AS kerana masalah perisian

Toyota Supra 2020-2021 dan beberapa model BMW dipanggil semula di AS kerana masalah perisian

BMW Amerika Utara telah mengeluarkan notis panggilan semula untuk model-model BMW tertentu dan juga Toyota Supra yang diasaskan dari BMW Z4 kerana masalah yang berpotensi menyebabkan kehilangan sistem bantuan brek. Notis berkenaan telah diterbitkan dalam kemaskini terbaharu oleh Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Nasional Amerika Syarikat (NHTSA).

NTHSA meringkaskan bahawa masalah ini berpunca dari perisian sistem pengurusan enjin, yang mungkin akan menyebabkan kehilangan sistem bantuan brek ketika enjin dihidupkan, tetapi sistem brek mekanikal masih beroperasi sepenuhnya walaupun bantuan elektronik berkenaan tidak berfungsi.

Masalah ini mungkin secara tidak langsung akan menyebabkan jarak membrek menjadi lebih jauh dari sepatutnya dan meningkat risiko untuk berlaku kemalangan, menurut notis untuk Toyota yang dikeluarkan oleh BMW berkenaan. Sebagai sebahagian dari panggilan semula, Toyota Motor North America telah menghentikan seketika tempahan dan jualan Supra, termasuk yang telah berada dalam inventori pengedar.

Toyota Supra 2020-2021 dan beberapa model BMW dipanggil semula di AS kerana masalah perisian

Menurut dokumen keselamatan panggilan semula berkenaan, masalah tersebut akan muncul terutamanya apabila butang penghidup enjin ditekan dua kali secara laju, atau pedal brek hanya ditekan sedikit ketika enjin dihidupkan menggunakan butang berkenaan.

Bagi mengelakkan keadaan ini dari berlaku, Toyota menasihatkan pemandu untuk menekan butang tersebut hanya sekali, dalam masa yang sama menekan habis pedal brek sehingga enjin hidup sepenuhnya. Tiada nasihat untuk tekan butang penghidup enjin berkenaan sampai tiga kali seperti yang ditularkan oleh ‘pakar-pakar’ di Malaysia ya!

Sejumlah 50,024 unit kenderaan berpotensi mengalami masalah berkenaan, di mana 13,014 unit daripadanya adalah Toyota Supra yang dikilangkan antara Februari 2019 dan Jun 2021, menurut laporan Road and Track. Selain Supra, model-model lain yang terlibat adalah BMW M340i, M340i xDrive, 540i, 540i xDrive dan X3 M40i model tahun 2020, X4 M40i dan 745Le xDrive 2020-2021 serta Z4 M40i 2019-2021.

Surat-surat pemberitahuan dijangka akan dihantar kepada pemilik yang terjejas bermula 1 Oktober 2020, menurut agensi tersebut. Pengedar-pengedar bertauliah akan mengemaskini perisian sistem pengurusan enjin berkenaan bagi menyelesaikan masalah ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required