BMW iX xDrive40 dilancarkan di Malaysia – CBU, 322 hp dan 630 Nm, jarak 425 km, harga dari RM420k

BMW iX xDrive40 dilancarkan di Malaysia – CBU, 322 hp dan 630 Nm, jarak 425 km, harga dari RM420k

BMW Malaysia telah pun melancarkan SUV EV iX, yang boleh didapati dengan versi – xDrive40 dan xDrive40Sport. Pra-tempahannya juga telah mula diambil, dengan harga bermula RM419,630 (atas jalan tanpa insurans) bagi xDrive40 dan tambahan RM53,000 bagi versi Sport dengan harga keseluruhan cecah RM472, 630.

Harga ini disertakan dengan waranti selama dua tahun, tetapi jika anda inginkan waranti lanjutan dan pakej servis, harga bagi xDrive40 boleh meningkat sehingga RM435,800, sementara xDrive40 Sport pula menjadi RM488,800. Kenderaan elektrik ini juga didatangkan dengan bateri bersama waranti lapan-tahun/160,000 km.

Untuk makluman, harga tersebut tidak termasuk dengan pengecualian cukai jualan yang sedang berlangsung – 50% bagi model import-sepenuhnya (CBU) – dan unit untuk pelanggan hanya akan memasuki Malaysia pada tahun hadapan.

Dan jika anda ingin menambah Power Package, kos tambahan sebanyak RM4,600, yang membolehkan anda menerima BMW i Wallbox dan BMW Public Charging Cable.

Untuk xDrive40, ia menampilkan dua motor elektrik, dengan diletakkan pada setiap satu gandar yang menyalurkan pacuan semua-roda. Ia memberikan kuasa hingga 326 PS (322 hp atau 240 kW) dan tork 630 Nm, yang membolehkannya dipecut dari titik sifar ke 100 km/j dalam 6.1 saat dan kelajuan maksimum mencecah 200 km/j.

Kuasa yang disalurkan untuk e-motor dijanakan dari bateri lithium-ion dengan kapasiti tenaga 76.6 kWh (71 kWh) yang mampu memberikan jarak sehingga 425 km mengikut standard WLTP. Untuk pengecasan, xDrive40 menyokong pengecasan AC sehingga 11 kW menerusi sambungan Type 2, dengan pengecasan penuh mengambil masa sekitar tujuh jam dan 15 minit.

xDrive40 juga menyokong penggunaan pengecasan pantas DC sehingga 150 kW menerusi sambungan CC52, yang membolehkan SUV tersebut dicas antara 10-80% dalam 31 minit. Sebagai sebahagian daripada promosi pra-tempahan sehingga 22 September 2021, BMW Malaysia juga memberikan 50 pelanggan pertama iX dengan pemasangan pengecasan percuma (tetapi anda perlu membeli sendiri pengecas) dan satu-tahun akses bagi pengecasan awam, yang disediakan dengan rangkaian ChargEV oleh GreenTech Malaysia.

BMW iX xDrive40 dilancarkan di Malaysia – CBU, 322 hp dan 630 Nm, jarak 425 km, harga dari RM420k

Bagi kelengkapannya, xDrive40 didatangkan dengan ciri standard termasuk lampu utama LED dengan bantuan lampu tinggi, roda aerodinamik 21-inci serta bingkai dekoratif moulding dan penutup tingkap dengan rona hitam berkilat.

Untuk dalaman pula, ia diberikan sistem Live Cockpit Professional dengan paparan kluster instrumen digital 12.3-inci dan juga paparan skrin sesentuh sentral 14.9-inci – yang kedua-duanya dikuasakan oleh BMW Operating System 8 baharu.

Ia turut menawarkan kabin dengan pakej dalaman Atelier bersama kawalan dan komponen terpiilih dalam rona Gold Bronze. Sementara itu, tempat duduk, papan pemuka, konsol tengah dan perehat tangan tengah diberikan kemasan kulit sintetik Sensatec. Tempat duduk hadapan larasan kuasa juga hadir dengan fungsi memori untuk pemandu, pengecas tanpa wayar dan sistem bunyi HiFi.

Jika berminat dengan pakej Sport, rodanya boleh ditukar ke unit yang lebih besar bersaiz 22-inci, sementara lampu utama boleh dipilih dengan unit BMW Laserlight. Pakej ini juga termasuk dengan ciri Sport Line termasuk brek sport dengan kaliper brek biru, rekaan yang lebih gelap untuk pencahayaan serta kemasan krom pada gril radiator dan rekaan baharu untuk tirai udara hadapan.

Klik untuk besarkan

Ciri lain yang didatangkan dengan kos RM53,000 termasuklah bumbung kaca panoramik Sky Lounge, sistem bunyi Harmon Kardon 18-pembesar suara, anthracite headliner, sementara bahagian dalaman menerima Clear&Bold dengan kaca kristal dan kemasan kayuan.

Untuk keselamatan dan bantuan pemandu, xDrive40 menerima pakej Bantuan Pemanduan dengan amaran ketibaan lorong, amaran menukar lorong, amaran pelanggaran hadapan dengan AEB, amaran lintasan trafik belakang dan pengelak pelanggaran belakang. Selain itu, ia turut diberikan Bantuan Parkir BMW dengan bantuan mengundur, kawalan jarak parking aktif dan kamera pandangan belakang serta kawalan kelajuan pasif.

Jika anda menambah pakej Sport, ciri lain yang bakal anda dapat termasuklah sistem pemantauan tekanan tayar, Parking Assistant Plus dan kamera pandangan sekeliling, bersama pakej Driving Assistant Professional yang merangkumi kawalan kelajuan adaptif, bantuan kawalan lorong dan stereng, bantuan pengehad kelajuan automatik dan evasion assistant.

BMW Malaysia juga merancang untuk memasukkan xDrive50 dalam barisan iX pada masa akan datang, yang telah pun dijual di Thailand, tetapi masih belum ada harga untuk varian tersebut. Jika mahu, anda boleh mendaftarkan minat untuk model tersebut atau untuk iX3 atau iX4.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required