Jln Simpang Pulai-C.Highlands dibuka semula untuk kenderaan ringan, laluan selamat digunakan – JKR

Jln Simpang Pulai-C.Highlands dibuka semula untuk kenderaan ringan, laluan selamat digunakan – JKR

Jabatan Kerja Raya (JKR) dalam kenyataan yang dikeluarkan sebentar tadi mengesahkan jalan lencongan akan dibuka kepada kenderaan ringan di Seksyen 43.9, laluan persekutuan Jalan Simpang Pulai-Cameron Highlands di sini, yang terbabit dalam runtuhan cerun Sabtu lalu.

Keputusan ini dibuat selepas penilaian ke atas cerapan data ukur pergerakan tanah bahawa ia selamat untuk digunakan. JKR turut berkata, pihak konsesi Jalan Persekutuan telah diarahkan untuk menjalankan kerja penanaman ‘temporary sheet pile’ sebagai langkah tambahan ke arah pembukaan kepada semua lalu lintas di kawasan lencongan tersebut.

JKR menambah, lokasi tersebut juga telah termasuk dalam senarai lokasi pembaikian cerun oleh JKR dan Kementerian Kerja Raya (KKR). “Projek pembaikan kekal menggunakan kaedah jenis Contiguous Bored Pile With Anchor di keseluruhan kawasan terbabit telah diluluskan untuk pelaksanaan dalam Rancangan Malaysia Ke-12 di bawah KKR. Status terkini pelaksanaan projek ini adalah di peringkat perolehan dan Surat Setuju Terima (SST) dijangka akan dikeluarkan pda Disember 2021,” ujar JKR dalam kenyataan terbabit.

Kejadian runtuhan cerun dan jalan berhampiran Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Jalan Raya Simpang Pulai itu membabitkan runtuhan sepanjang kira-kira 30 meter dengan kelebaran lima meter membabitkan kedalaman 70 meter. Runtuhan cerun itu yang berlaku jam 5.45 petang, 18 September lalu dipercayai berpunca daripada hujan berterusan selain aliran air bawah tanah yang mengakibatkan struktur tanah lemah dan tidak kukuh sebelum laluan ditutup.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required