Kerajaan akan kenalpasti strategi baharu untuk promosi industri EV di kalangan pelabur asing – MITI

Kerajaan akan kenalpasti strategi baharu untuk promosi industri EV di kalangan pelabur asing – MITI

Kerajaan akan mengenal pasti strategi baharu bagi mempromosi industri kenderaan elektrik (EV) di Malaysia dalam kalangan pelabur asing. Menurut Menteri Kanan (Perdagangan Antarabangsa dan Industri), Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, strategi itu termasuk mengadakan perbincangan bersama Kementerian Kewangan (MOF) dalam dialog Belanjawan 2022, laporan Berita Harian.

Menerusi sesi penggulungan titah diraja di Dewan Rakyat hari ini, beliau berkata, antara inti pati perbincangan terarah kepada usaha merangka dasar merangkumi pakej insentif yang turut memberi penekanan kepada sisi pengguna bagi menarik pelaburan ekosistem EV.

“Selain itu, insentif sedia ada untuk pengeluar kenderaan dan komponen EV akan diperkukuhkan bagi mewujudkan satu ekosistem yang kekal kondusif untuk memacu kadar pertumbuhannya.

“Langkah ini dijangka dapat menggalakkan pelaburan dari segi pengeluaran EV atau komponennya, sokongan infrastruktur termasuk stesen pengecas EV dan meningkatkan permintaan pengguna terhadap kenderaan EV,” katanya.

Selain itu, katanya, berdasarkan pola peningkatan penggunaan EV di peringkat global, industri itu diunjur berupaya menggantikan kenderaan berasaskan penggunaan tenaga fosil, selaras Matlamat Pembangunan Mampan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSDG). Di mana matlamat itu bertujuan memelihara alam sekitar dan mengurangkan pelepasan karbon yang dikenal pasti menjadi penyumbang utama pemanasan global berikutan kesan gas rumah hijau.

“Perkembangan ini seiring dasar kerajaan untuk mengurangkan pelepasan karbon oleh sektor pengangkutan yang menyumbang sebanyak 20% dalam negara berdasarkan Laporan Kedua Dwitahunan dan Komunikasi Ketiga Kebangsaan Malaysia kepada Kerangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC),” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required