Geely bakal hasilkan telefon pintar premium

Geely bakal hasilkan telefon pintar premium

Pengasas Zhejiang Geely Group, Eric Li (Li Shufu) telah melancarkan satu lagi syarikat, kali ini bukan satu lagi jenama automotif, sebaliknya entiti berkenaan akan membangunkan serta menjual peranti pintar premium termasuk telefon pintar yang akan bersaing terus dengan jenama seperti Apple, Samsung dan Xiaomi.

Syarikat tersebut dinamakan sebagai Hubei Xingji Shidai Technology dan akan bertapak di Wuhan, China selepas Li menandatangani kerjasama strategik bersama Zon Pembangunan Ekonomi dan Teknologi Wuhan.

Menurut satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan, Xingji Shidai akan mempunyai akses penuh kepada “pengalaman ekstensif Geely dalam rekaan, R&D, pembuatan pintar atasan, integrasi jaringan industri, kepintaran kenderaan, pembangunan perisian dan infrastruktur global, termasuk jaringan satelit orbit rendah yang telah dirancang.”

Masih tiada sebarang perincian produk disebutkan, namun difahamkan dengan menambah telefon pintar kepada portfolio produk Geely akan mewujudkan satu ekosistem terhubung yang lancar.

Geely bakal hasilkan telefon pintar premium

“Telefon mudah alih dan peranti-peranti telah bervolusi dengan cepat kepada terminal mudah alih dan platform aplikasi yang mana bukan sahaja membolehkan pengguna menikmati hasil inovasi dalam cara yang paling cepat, mereka juga berperanan sebagai jambatan kepada aplikasi automotif yang lebih baik,” kata Li, yang memiliki 55% saham dalam syarikat baharu berkenaan, lapor Reuters.

“Ada hubungan rapat dalam teknologi bersama kokpit kenderaan pintar dan teknologi perisian telefon pintar. Trend besar pada masa akan datang adalah untuk mewujudkan ekosistem merentas sempadan dan menyediakan pengguna dengan pengalaman yang lebih selesa, pintar dan pelbagai skrin yang terhubung secara lancar,” katanya lagi.

Komitmen Geely untuk masuk ke industri telefon pintar ini dilihat terbalik berbanding trend di mana pembuat-pembuat peranti pintar yang mula masuk ke sektor automotif, seperti yang kita lihat apa yang sedang dilakukan oleh Huawei dan Xiaomi dengan projek kenderaan elektrik mereka.

Langkah yang diambil oleh Geely ini dilihat agak mengejutkan, namun syarikat tersebut sebelum ini telah mempunyai pelbagai rekod yang menyaksikan mereka telah melabur lebih dari sekadar sektor automotif, termasuk bidang penerbangan (kereta terbang dan teksi udara), perkongsian kereta, inkubator teknologi, satelit dan lain-lain.

Geely bakal hasilkan telefon pintar premium

Struktur Zhejiang Geely Holding Group

Namun pasaran telefon pintar buat masa sekarang berada dalam tahap yang sangat kompetitif, dan bagaimana Xingji Shidai milik Geely ini akan bertahan dalam industri tersebut masih belum dapat dipastikan.

“Geely telah meningkatkan pelaburannya dalam teknologi-teknologi untuk melihat kehadapan dalam masa yang sama mempercepatkan transformasi untuk menjadi syarikat teknologi mobiliti inovatif. Pembangunan peranti-peranti mudah alih, satelit-satelit, dan aeromobiliti semuanya adalah sebahagian dari program transformasi kumpulan,” kata Li.

“Pada 27 September, satelit pertama Geely telah keluar dari barisan produksi di Pusat Produksi dan Ujian Satelit Pintar Geely yang baru beroperasi di Taizhou, membuka jalan baru dalam usaha kumpulan bagi membangunkan ekologi mobiliti berintegrasi masa hadapan,” tambah Li lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required