Volocopter, Geely pamerkan teksi udara elektrik 2X di Auto Shanghai – servis UAM bakal bermula di China

Volocopter, Geely pamerkan teksi udara elektrik 2X di Auto Shanghai – servis UAM bakal bermula di China

Kita mungkin tergelak bila membicarakan hal ‘kereta terbang’. Namun pada peringkat global, mobiliti udara ini sebenarnya memang sedang serius dibangunkan, berdasarkan perkembangan terkini sektor mobiliti udara urban (UAM).

Volocopter merupakan syarikat yang menghasilkan teksi udara dari Jerman, namun ia kini menerima dana pelaburan dari pembuat automotif China, Geely. Dan sebab itu model terkini mereka iaitu teksi udara Volocopter X2 kini sedang dipamerkan di reruai Geely pada acara Auto Shanghai 2021 yang sedang berlangsung.

Syarikat berkenaan mendedahkan kerjasama mereka bersama Geely dan mensasarkan untuk memperkenalkan mobiliti udara ke pasaran China. Jadi mereka tidak membawa model skala, sebaliknya unit sebenar Velocopter 2X di bawa terus ke dewan pameran tersebut bagi mendedahkan kaedah pengangkutan baharu itu kepada orang ramai.

UAM merupakan sektor baharu yang sedang meningkat naik dalam industri penerbangan dan ia fokus terhadap perjalanan udara dalam dan sekitar bandar. Volocopter mendakwa mereka merupakan perintis dalam teknologi teksi udara elektrik yang boleh berlepas dan mendarat secara menegak (eVTOL), dan sedang membangunkan ekosistem yang diperlukan bagi menawarkan servis taxi udara elektrik antara bandar.

Volocopter, Geely pamerkan teksi udara elektrik 2X di Auto Shanghai – servis UAM bakal bermula di China

Bersama dengan Geely Technology Group, Volocopter kini sudah pun memulakan proses bagi memperkenalkan servis ini di China serta mewujudkan model yang boleh diskalakan untuk produksi dan operasi.

Sejak pengumuman pelaburan strategik Geely dalam Volocopter pada 2019, syarikat berkenaan telah menggabungkan kepakaran mereka dalam mobiliti bagi mengenalpasti di mana servis teksi udara elektrik ini paling bagus untuk diperkenalkan di China.

“Geely yang meneraju pasaran di China serta pendekatan pemikiran ke hadapan bagi memperluaskan pilihan mobiliti menjadikan mereka pelabur strategik yang baik. Mereka merupakan rakan yang tidak ternilai untuk membawa mobiliti udara urban ke China – salah satu pasaran yang paling berpotensi bagi industri UAM secara global,” kata CEO Volocopter Florian Reuter.

Volocopter dan Geely Technology Group telah bersetuju untuk bekerjasama bagi menjadikan servis UAM satu realiti di China serta sudahpun memohon lesen perniagaan. “Volocopter merupakan perintis dan peneraju solusi eVTOL untuk servis teksi udara yang selamat, mampan, dan praktikal. Bersama, kami akan memperolehi teknologi dan kapasiti produksi untuk melancarkan ekosistem mobiliti udara urban dalam bandar-bandar di China,” kata Charlie Jing, CEO Aerofugia, iaitu anak syarikat Geely Technology Group.

Volocopter, Geely pamerkan teksi udara elektrik 2X di Auto Shanghai – servis UAM bakal bermula di China

Volocopter 2X disifatkan sebagai dikenali kerana keselamatannya serta menampilkan “pencemaran bunyi yang sangat rendah.” Pesawat berkenaan mempunyai sembilan bateri yang boleh ditukar ganti bagi menggerakkan 18 rotor. Rekaan ini membolehkan sistem tersebut beroperasi dengan selamat – jika berberapa rotor tidak berfungsi, ia masih boleh mendarat dengan selamat.

Juga, dengan bilah rotor yang kecil menjadikan ia ciri signifikant bagi menghasilkan bunyi Volocopter yang rendah seakan lebah. Menurut syarikat berkenaan, bunyi yang dihasilkan oleh Volocopter 2X ini tidak akan kedengaran pada tahap kebisingan jalan biasa sekiranya ia terbang pada ketinggian 100 meter.

Pada 2019, Volocopter 2X telah berjaya terbang di Marina Bay, Singapura dan menunjukkan bahawa integrasi teksi udara elektrik ini dalam pengurusan trafik udara (ATM) dan pengurusan trafik tanpa manusia (UTM) adalah tidak mustahil. Model dua tempat duduk berkenaan telah terbang dalam berberapa ujian kempen dan telah ditetapkan sebagai kenderaan yang akan beroperasi di China.

Untuk khidmat masa hadapan, Volocopter akan menggunakan pesawat generasi kelima mereka iaitu VoloCity, yang kini sedang dalam proses mendapatkan kelulusan dari Agensi Keselamatan Penerbangan Eropah. Ia akan meningkatkan kelajuan kepada 110 km/j dan tempoh penerbangan lebih lama iaitu 35 minit, selepas mengambil kira simpanan kuasa bateri dan angin depan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required