Ketika model generasi baharu Subaru WRX 2022 didedahkan bulan lalu, ramai yang cakap rupa sedan prestasi berkenaan seolah-olah macam Perodua Bezza. Bertindak atas respon-respon berkenaan, pakar manipulatif automotif kita, Theophilus Chin tidak berdiam diri – nah, ini dia lakaran digital yang dibuat untuk membayangkan macam mana kalau perincian dari WRX berkenaan benar-benar dikenakan pada Bezza!

Pertama sekali, Theo mengambil perincian seperti pelindung sekeliling badan dan juga rim dari kembar hatchback Bezza iaitu Axia, atau secara spesifiknya model psedo-SUV Axia Style untuk dipadankan pada sedan tersebut. Ini kerana WRX generasi baharu ini juga direka seakan psedo-SUV yang menampilkan pelindung sekeliling badan plastik yang tidak di cat.

Kemudian segala perincian muka WRX berkenaan dipindahkan kepada Bezza termasuk skup bonet, gril dan juga bampar hadapan. Lampu belakang Bezza dan WRX 2022 tersebut nampak lebih kurang bukan? Jadi Theo hanya menutup bahagian atas lampu tersebut dengan kemasan warna badan dan merubah grafik lampu berkenaan agar seiras dengan lampu WRX.

Perincian lain seperti spoiler but dan juga diffuser belakang WRX yang besar agresif bersama empat tip ekzos turut disesuaikan pada bampar belakang Bezza berkenaan. Nah, sekarang anda boleh bayangkan Bezza dengan perincian Subaru WRX dengan mudah!

Subaru WRX 2022 dihasilkan menggunakan asas baharu Subaru Global Platform, serta menampilkan banyak tingkat taraf yang begitu signifikant dari model sebelumnya. Ia termasuk enjin boxer turbo baharu yang kini berkapasiti 2.4 liter, pemadanan sistem suspensi adaptif dan pelbagai lagi.

Namun rupa model produksi yang dijelmakan dari model konsep Viziv Performance berkenaan kelihatan agak janggal dan menimbulkan perdebatan tidak kira dari kalangan komuniti peminat kereta mahupun pengikut-pengikut tegar Subaru sendiri.