Ketika belum ada lagi kata putus sama ada Mitsubishi Lancer Evolution akan ‘bangkit semula dari kubur‘ atau tidak, ini dia, seteru utamanya Subaru WRX kini sudah pun muncul dalam versi generasi kelima! Ia membuat kemunculan sulung globalnya di Amerika Syarikat dengan platform baharu, rangkaian kuasa yang lebih bertenaga serta perubahan rupa yang ekstensif.

Sama dengan model-model terkini Subaru yang lain seperti XV, Impreza, Levorg, Forester dan Ascent, WRX generasi baharu ini turut diasaskan dari Subaru Global platform. Oleh itu, ia kini menampilkan kekuatan torsi keseluruhan 28% lebih tinggi, manakala kekuatan cagak-cagak suspensi pula meningkat sehingga 75%.

Model-model rekaan Subaru sememangnya dikenali dengan titik graviti yang rendah kerana dijana oleh enjin bentangan boxer, namun WRX generasi baharu ini didakwa menampilkan titik graviti yang lebih rendah. Ia juga diberikan suspensi dengan strok lebih panjang, membolehkan kestabilan dan cengkaman lateralnya dipertingkat pada permukaan jalan yang tidak rata.

Geometri suspensi hadapan WRX ini dioptimakan bagi mengurangkan offset besar. Bar penstabil belakang pula kini dipasangkan terus pada badan dan bukan pada subframe, memberikan operasi lebih efisien dengan memberikan kadar olengan yang lebih dikurangkan ketika mengambil selekoh.

Manakala untuk stereng, ia diberikan sistem bantuan kuasa dua-pinan yang mengasingkan syaf input dari pemandu dan juga syaf motor bantuan. Kombinasi berkenaan memberikan respon yang lebih pantas terhadap input pemandu, serta memberikan ketepatan lebih baik serta rasa stereng yang lebih semula jadi.

Bagi model varian tertinggi WRX GT, ia turut menerima suspensi dengan penyerap hentak kawalan elektronik – pertama kali dipadankan pada WRX. Suspensi ini datang dengan tiga tetapan mod yang boleh dipilih iaitu Comfort, Normal dan Sport. Pilihan berkenaan boleh dibuat menerusi sistem Drive Mode Select, yang juga menawarkan opsyen untuk membuat tetapan terhadap rasa stereng.

Subaru WRX generasi baharu ini datang dengan pilihan rim aloi 17- atau 18-inci bergantung pada varian, bersama brek cakera berliang untuk setiap sudut.

Model generasi baharu ini menerima enjin boxer yang lebih besar dan berkuasa dari sebelum ini, iaitu unit FA24F 2.4 liter empat silinder, berbanding hanya 2.0 liter pada model generasi sebelumnya. Enjin tersebut juga menerima pengecas turbo dengan injap wastegate dan injap bypass udara kawalan elektronik bagi memberikan respon dan pecutan lebih baik.

Enjin berkenaan menghasilkan 271 hp pada takat 5,600 rpm dan tork maksima 350 Nm bermula 2,000 hingga 5,200 rpm. Walaupun kapasiti enjin baharu ini jauh lebih besar, penghasilan kuasa yang ditampilkan sebenarnya tidak jauh berbeza dari model sebelum ini yang menjana 268 hp dan tork maksima 350 Nm bagi model pasaran Amerika Syarikat. Namun menurut Subaru, enjin baharu ini ditala bagi memberikan lengkuk kuasa yang lebih luas.

Enjin FA24 ini juga turut digunakan pada SUV Subaru Ascent, namun unit pada WRX ini menampilkan kuasa yang lebih besar tetapi menerima tork yang lebih rendah (260 hp/376 Nm pada Ascent). Subaru masih belum mengumumkan sebarang angka prestasi seperti pecutan 0-100 km/j dan sebagainya, namun boleh dijangka ia lebih pantas dari model sebelum ini.

Subaru masih menawarkan kotak gear manual enam-kelajuan bagi WRX generasi baharu ini. Manakala untuk mereka yang lebih gemarkan pemanduan dua pedal, ia juga masih ditawarkan dengan transmisi CVT automatik yang digelar Subaru Performance Transmision yang kini telah ditala bagi memberikan tukaran gear menaik 30% lebih pantas, dan tukaran menurun gear 50% lebih pantas antara gear maya kedua dan ketiga.

Subaru juga menyatakan bahawa rasa “gegelang getah” pada transmisi CVT tersebut juga kini dikurangkan lagi, dan ia juga diberikan sistem kawalan tukaran gear adaptif yang mampu memberikan respon lebih pantas bagi memberikan kesan seakan sistem rev-match ketika gear diturunkan semasa membrek.

Pemandu juga boleh memilih tiga mod pemanduan dalam sistem SI Drive dengan transmisi CVT ini, serta diberikan lapan nisbah gear maya dalam mod manual. Ia juga kini dibekalkan dengan penyejuk cecair transmisi jenis luaran bagi memberikan ketahanan dan kebolehan lebih baik dalam situasi lasak, misalnya ketika dipandu dalam litar.

Seperti biasa, kesemua kuasa berkenaan dihantar ke kesemua roda menerusi sistem Symmetrical All-Wheel Drive Subaru, serta dibantu dengan sistem Active Torque Vectoring.

Dari segi penggayaan, WRX generasi baharu ini menampilkan ciri-ciri rekaan yang diambil dari Viziv Performance Concept yang didedahkan pada Oktober 2017. Oleh itu, mukanya diberikan rupa yang lebih garang menampilkan gril berbentuk heksagon, serta kelihatan seperti tertusuk pada lampu hadapan LED yang juga direka lebih tajam.

Bahagian apron bawah bampar direka lebih lebar bagi menempatkan lampu kabus LED yang diletakkan pada perumah yang turut diberikan elemen sarang lebah. Skup pada penutup bonet signatur yang mengalirkan udara segar terus ke unit intercooler di atas enjin masih lagi kekal, dan ia kini direka lebih lebar.

Scooby generasi baharu ini diberikan fender hadapan yang diperbuat dari aluminium, didakwa dapat mengurangkan berat sebanyak 2.3 kg. Dan apa yang jelas berbeza, sedan sport ini turut menerima pelindung badan plastik hitam untuk kesemua ruang roda, menyebabkan ia kelihatan seperti SUV.

Dimensi sebenar WRX ini belum lagi diumumkan oleh Subaru, tetapi ia disahkan lebih panjang dan lebih lebar berbanding model generasi keempat. Ia juga diberikan rekaan but belakang yang lebih tersendiri dan berbeza dari Impreza sedan biasa. Walau bagaimanapun, profil sisi WRX ini masih nampak tidak jauh berbeza dari versi sebelum ini.

Bahagian belakang WRX ini juga diberikan rupa seakan Viziv Performance, menampilkan lampu berbentuk-C dan bersambung dengan kemasan yang merentangi sepenuhnya penutup but. Juga seperti model konsep tersebut, bampar belakang WRX produksi ini kelihatan agak ‘sibuk’ dengan diffuser yang besar bersama tip ekzos berkembar pada setiap sisi.

Dalam kabin, WRX ini menerima rekaan yang seiras dengan model-model terkini Subaru yang lain, dengan papan pemuka hampir seiras seperti crossover Subaru Outback. Ia diberikan skrin sesentuh utama dengan kedudukan menegak bersaiz 11.6-inci, diapit liang penghawa dingin tengah yang juga berdiri.

Skrin tersebut dihubungkan kepada sistem bunyi Harman Kardon dengan 11-pembesar suara, bersama teknologi GreenEdge dan Clari-Fi, memberikan memberikan kesan bunyi yang dipacu dengan 504 watt.

Walau bagaimanapun, WRX masih belum menerima paparan meter digital sepenuhnya seperti BRZ, dan masih diberikan kluster meter analog bersama skrin pelbagai info di tengah. Pemandu juga menerima roda stereng rata di bawah serta tombol gear serta tuil brek tangan yang direka dalam kedudukan mudah capai.

Secara keseluruhan, kabin WRX ini menerima upholsteri yang dijahit dengan serlahan benang merah, panel-panel kemasan grafik gentian karbon, manakala model dalam varian GT menerima tempat duduk Recaro yang dibalut material Ultrasued berwarna hitam bersama larasan elektrik pada sebelah pemandu.

Untuk keselamatan pula, WRX 2022 ini dibekalkan dengan tujuh-beg udara, manakala varian dengan kotak gear automatik diberikan pakej sistem bantuan pemanduan Subaru EyeSight sebagai ciri standard. Pakej keselamatan tersebut memberikan fungsi seperti sistem Pengelak Keluar Lorong yang diperhalusi bersama Stereng Automatik Kecemasan, Sistem Brek Pra-pelanggaran.

Malah buat pertama kali, WRX menerima sistem Advanced Adaptive Cruise Control dengan Bantuan Kekal Tengah Lorong menerusi sistem EyeSight berkenaan.

Subaru WRX serba baharu ini akan mula dijual di Amerika Syarikat pada awal 2022 nanti, jadi senarai harga rasmi hanya akan diumumkan hampir ketika dilancarkan nanti. Subaru juga masih belum mengumumkan bila versi lebih berkuasa WRX STI generasi baharu akan membuat penampilan, namun biasanya ia akan muncul tidak lama selepas versi biasa ini didedahkan.