Subaru Outback 2020 – generasi ke-6 tampil di NYIAS

Subaru Outback 2020 – generasi ke-6 tampil di NYIAS

Lebih suku abad lamanya, Subaru Outback telah menjadi model teras buat pengeluar kereta terkemuka Jepun ini. Dan untuk tahun ini, generasi ke-enam bagi wagon berasaskan Legacy telah ditampilkan di khalayak umum buat pertama kalinya di New York International Auto Show. Sempena dengan pengenalan Outback baharu ini, Subaru USA juga telah menyediakan video khas untuk tontonan umum.

Seperti model-model lain Subaru (XV, Impreza, Legacy dan Ascent), Outback terbaharu ini juga dibangunkan dengan Subaru Global Platform (SGP), sekaligus membuatkan binaannya 70% lebih tegar bagi suspensi kilasan dan hadapan, serta 100% lebih utuh untuk subframe lenturan dan belakang berbanding platform Outback sebelum ini.

Hasilnya, SGP akan menambah daya keselamatan, dinamik, serta mengurangkan bunyi bising (dengan tiga dB), getaran dan kekasaran (NVH). Pelindungan pelanggaran juga dipertingkatkan, dengan badan baharu ini berkeupayaan menyerap lebih 40% tenaga untuk pelanggaran hadapan atau sisi, berbanding sebelum ini.

Outback menggunakan topang MacPherson dengan spring lantunan dalaman baharu, aluminum lower L-arms dan palang penstabilan 23 mm baharu untuk suspensi hadapan. Sementara untuk belakangnya pula, ia menampilkan bentangan double-wishbone dengan subframe, spring gegelung dan palang penstabilan 19 mm baharu.

Subaru Outback 2020 – generasi ke-6 tampil di NYIAS

Bagi badannya pula, ia mengikut gaya falsafah “Dynamic x Solid”, di mana ia terikat dengan konsep “Active x Tough”. Untuk hadapannya, atas sedikit dari apron bawah, ia miliki persamaan dengan Legacy terbaharu. Ini termasuklah bonetnya, gril haksagon yang besar (dengan rekaan kepingan yang berlainan), dan lampu utama yang nipis bersama lampu nyalaan siang LED bentuk-C.

Selain itu, Outback juga dikelilingi kemasan hitam atau perak di sekelilingnya, dengan jarak kelegaan tanah sebanyak 220 mm, dan memiliki ruang but yang lebih luas hasil bentuk wagon pada badannya. Lampu belakangnya pula lebih bersudut dan nampak lain sedikit berbanding yang ada pada Legacy.

Outback ini juga menawarkan sehingga 2,143 liter untuk ruang kargo dengan tempat duduk belakang dibaringkan sepenuhnya. Bukaan pintu tailgate yang lebih luas turut memberikan akses yang lebih baik dengan lantai kargonya merangkumi sehingga 1,981 mm. Malah ia juga didatangkan dengan tailgate berkuasa bebas-tangan dan satu sentuhan untuk membuka penutup kargo yang pasti lebih memudahkan penggunaannya.

Subaru Outback 2020 – generasi ke-6 tampil di NYIAS

Untuk bahagian kabin, Outback memang mirip dengan Legacy, daripada sudut bentangan papan pemuka, hinggalah ke bentuk perumah instrumen, dan rekaan roda stereng serta corong udara.

Secara keseluruhannya, terdapat tujuh kemasan ditawarkan untuk Amerika Syarikat – varian Base, Premium, Limited, Touring, Onyx Edition XT, Limited XT dan Touring XT – dengan Onyx yang merupakan varian terbaharu. Sistem infotainmen skrin sesentuh 11.6-inci adalah ciri standard untuk semua varian kecuali Base, dan ia disambungkan ke unit multimedia, HVAC, X-Mode, Apple CarPlay, Android Auto dan fungsi lain.

Ciri lain yang turut ditawarkan untuk Outback ini termasuklah upholstery kulit Nappa, tempat duduk hadapan berkuasa dengan 10-hala, tempat duduk berventilasi dan haba panas, sistem bunyi Harman Kardon 12-pembesar suara, fungsi navigasi dan radio satelit.

Subaru Outback 2020 – generasi ke-6 tampil di NYIAS

Setiap varian yang ditawarkan di Amerika Syarikat didatangkan dengan ciri keselamatan standard termasuk lapan beg udara (termasuk beg udara untuk bahagian lutut pemandu), dan Subaru EyeSight Driver Assist Technology yang merangkumi Advanced Adaptive Cruise Control dengan Lane Centering, DriverFocus Distraction Mitigation System dan Pre-Collision Braking.

Lain-lain sistem termasuk LED Steering Responsive Headlamps, Reverse Automatic Braking, Blind Spot Detection dengan Lane Change Assist dan Rear Cross Traffic Alert serta EyeSight Assist Monitor dengan paparan utama.

Dua enjin ditawarkan, dengan kedua-duanya sama seperti Legacy. Yang pertama ialah FA24F 2.4 liter turbo empat-silinder yang juga digunakan pada Ascent, dengan kuasa 260 hp dan tork 376 Nm untuk model XT. Manakala unit tanpa turbo FB25Di 2.5 liter empat-silinder dengan kuasa 182 hp dan tork 239 Nm. Kesemua model Outback ini juga digandingkan bersama Lineartronic CVT dengan nisbah maya lapan-kelajuan dan pedal penukar gear, dan juga Symmetrical All-Wheel Drive.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required