Subaru Legacy 2020 tampil di Chicago Auto Show – enjin boxer 2.4L turbo, EyeSight standard di USA

Subaru Legacy 2020 tampil di Chicago Auto Show – enjin boxer 2.4L turbo, EyeSight standard di USA

Subaru Legacy 2020 telah pun diperkenalkan di Chicago Auto Show 2019, selepas beberapa hari imej teaser sedan segmen-D ini disebarkan menerusi dalam talian. Kini ia dibangunkan dengan Subaru Global Platfrom (SGP), Legacy generasi ketujuh ini telah direka semula sepenuhnya untuk luaran dan dalaman.

Bagi rekannya, Legacy baharu ini kekal lebih kurang sama dengan model sebelumnya, walau ada sedikit perbezaan. Bahagian muka hadapannya kini tampil tanpa bingkai, gril haksagon pula diapit dengan lampu utama dan lampu nyalaan siang LED berbentuk-C. Subaru juga berkata cermin hadapannya kini turut dibesarkan.

Untuk apron bawah pula kini lebih lebar, dengan kepingan kemasan hitam disambung pada lampu kabus untuk menonjolkan penampilannya. Cermin sisi baharu kini diposisi lebih rapat pada A-pillar, sementara fender juga lebih lebar.

Malaha garisan karakter yang bermula dari fender hadapan, kini lebih rapat dengan pemegang pintu dan menuju ke lampu belakang. di belakangnya pula, kelihatan tiada perubahan seperti sebelum ini, namun kluster lampunya sedikit kecil dan permukaan belakangnya dipertingkatkan disambung pada C-pillar.

Subaru Legacy 2020 tampil di Chicago Auto Show – enjin boxer 2.4L turbo, EyeSight standard di USA

Disebabkan luarannya yang agak kelihatan familiar, Legacy baharu ini telah mengubah bahagian kabin secara lebih meluas. Ia turut menampilkan papan pemuka tiga tingkat yang kelihatan mengalir dari hujung ke hujung, dengan lampu utamanya lebih menyerlahkan instrument binnacle yang lebih bersudut, paparan pemuka atas yang lebih nipis dan banyak lagi bahagian ditampilkan dengan upholstery. Kulit Nappa juga ditawarkan untuk kemasan tahap lebih tinggi, di mana Subaru bekata ia merupakan yang pertama bagi modelnya.

Paling menyerlah, sudah pasti skrin paparan sesentuh gaya-tablet bersaiz 11.6-inci pada papan pemukanya, yang disambungkan pada sistem infotainmen (Subaru Starlink di USA). Selain itu, ia turut menampilkan fungsi telefon dan ketersambungan, dengan kawalan HVAC dan paparan pandangan-sekitar kereta.

Model asas didatangkan dengan sistem multimedia yang berbeza, di mana ia menampilkan dwi paparan 7.0-inci dengan kawalan terpisah multimedia dan HVAC.

Skrin besar dengan pelbagai suis pada Legacy sebelum ini dan corong udara telah diposisikan semula. Sementara itu, bunyi yang masih ke kabin telah diturunkan hampir tiga desibel pada kelajuan di jalan raya hasil jaluran cuaca pada pintu baharu dan kaca tebat bunyi yang lebih tebal.

Subaru Legacy 2020 tampil di Chicago Auto Show – enjin boxer 2.4L turbo, EyeSight standard di USA

Adaptasi bagi SGP juga membolehkan penambahan ruang bahu hadapan, ruang duduk belakang/hadapan dan ruang kaki di belakang. Subaru mendakwa kapasiti kargo mencecah 427 liter, dan ia “boleh memuatkan empat beg beroda bersaiz penuh”.

Dengan senibina baharu ini, Legacy 2020 ini juga 70% lebih keras bagi ketegaran kedua-dua torsion dan suspensi hadapan, dan 100% lebih keras untuk kedua-dua lenturan lateral hadapan dan ketegaran sub-bingkai belakang berbanding platform Legacy sebelum ini.

Untuk larasan suspensi hadapan turut menggunakan topang MacPherson dengan gegelung dalaman baharu, aluminum lower L-arms dan palang kestabilan berongga 23 mm. Di belakang pula, bentangan double-wishbone dengan sub-bingkai digunakan bersama lingkaran gegelung dan palang kestabilan berongga 19 mm baharu. Bergantung pada tahap kemasan, Legacy didatangkan sama dengan roda aloi 17- atau 18-inci, dengan brek cakera empat-roda secara standard.

Di bawah bonetnya, Legacy 2020 menerima enjin pengecas turbo buat pertama kalinya sejak model generasi-kelima. Dalam hal ini, ia adalah unit FA24F 2.4 liter turbo empat-silinder yang turut digunakan pada Ascent.

Subaru Legacy 2020 tampil di Chicago Auto Show – enjin boxer 2.4L turbo, EyeSight standard di USA

Dibangunkan untuk menghasilkan kuasa sebanyak 260 hp pada 5,600 rpm dan tork 376 Nm dari 2,000 hingga 4,800 rpm, motor ini disambung ke Lineartronic CVT dan sistem Symmetrical All-Wheel Drive yang cukup untuk pecutan 0-96 km/j dalam hanya 6.1 saat.

Tiada pilihan bukan-turbo bagi FB25Di dengan unit 2.5 liter naturally-aspirated empat-silinder dengan suntikan terus. Enjin ini diperkenalkan pada Forester terkini dan boleh menghasilkan sejumlah 182 hp padq 5,800 rpm dan tork 239 Nm pada 4,400 rpm – 0-96 km/j dalam 8.4 saat.

Di USA, semua Legacy didatangkan secara standard dengan kelengkapan EyeSight, dengan Lane Centering Function yang turut ditambah. Dengan itu, bantuan stereng disalurkan apabila kenderaan terkeluar dari lorong, membantu pemandu untuk mengekalkan laluan yang lebih tepat.

Turut didatangkan dengan Front View Monitor yang boleh merakam imej pada jarak titik buta pemandu di hadapan kenderaan dan memaparkannya pada pandangan bersudut 180-darjah pada paparan utama. Sistem lain yang turut ditampilkan termasuklah LED Steering Responsive Headlamps, Reverse Automatic Braking dan Blind Spot Detection dengan Lane Change Assist dan Rear Cross Traffic Alert.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required