Bajet 2022: Pengecualian SST kini hingga 30 Jun 2022

Bajet 2022: Pengecualian SST kini hingga 30 Jun 2022

Dalam pembentangan Bajet 2022, kerajaan telah mengumumkan lanjutan tempoh bagi pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kenderaan sehingga 30 Jun 2022. Pengecualian ini asalnya akal berakhir pada 31 Disember kelak.

Ini melibatkan kadar yang sama — 100% untuk kereta pemasangan tempatan CKD, dan 50% bagi kenderaan import, termasuk bagi MPV dan SUV. Terdahulu, hal ini sudah pun dijangkakan oleh pemain industri seperti yang dilapor minggu lalu.

Pengecualian SST bagi kenderaan ini pertama kali diumumkan pada Jun 2020 akibat daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk sehingga Disember 2020, namun ia telah dilanjutkan sehingga Jun 2021. Akibat daripada keadaan yang masih lagi tidak baik dan demi memberi rangsangan kepada industri, ia sekali lagi dilanjutkan dan sepatutnya tamat pada hujung tahun ini.

Pada bulan Julai 2021, Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad juga telah mengeluarkan kenyataan menggesa kerajaan menyambung lagi tempoh pengecualian cukai ini demi menimbal balik keadaan teruk industri yang memaksa ilang dan premis jualan ditutup hampir dua bulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required