Pengecualian SST kenderaan mungkin dilanjut ke 2022

Pengecualian SST kenderaan mungkin dilanjut ke 2022

Pengecualian cukai jualan (SST), sebanyak 100% bagi kenderaan CKD dan 50% bagi kenderaan CBU yang sepatutnya berakhir Disember ini dijangka dilanjutkan lagi ke tahun hadapan. Perkara ini dilaporkan oleh Berita Harian, sambil memetik kenyataan daripada Ketua Ahli Ekonomi Kumpulan dan Ketua Penyelidik Pasaran RHB Investment Bank Bhd, Dr Sailesh K Jha.

“Bajet 2022 dijangka melanjutkan pengecualian cukai jualan kenderaan memandangkan jualan mengecewakan pada tahun ini walaupun terdapat pengecualian cukai terbabit berikutan beberapa sekatan pergerakan serta penutupan bilik pameran dan kilang pengeluaran,” kata Sailesh.

Sementara itu, Ketua Penyelidik TA Securities Holdings Bhd, Kaladher Govindan dalam laporan itu pula berkata bahawa pengecualian cukai ini mungkin mendapat lanjutan selama enam bulan lagi dalam Bajet 2022 sekaligus juga dapat mempromosi pembangunan ekosistem kenderaan elektrik (EV) dan memberi manfaat terus kepada pengguna.

Pengecualian SST bagi kenderaan ini pertama kali diumumkan pada Jun 2020 akibat daripada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk sehingga Disember 2020, namun ia telah dilanjutkan sehingga Jun 2021. Akibat daripada keadaan yang masih lagi tidak baik dan demi memberi rangsangan kepada industri, ia sekali lagi dilanjutkan dan sepatutnya tamat pada hujung tahun ini.

Pada bulan Julai 2021, Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad juga telah mengeluarkan kenyataan menggesa kerajaan menyambung lagi tempoh pengecualian cukai ini demi menimbal balik keadaan teruk industri yang memaksa ilang dan premis jualan ditutup hampir dua bulan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required