Acura Integra Prototype didedahkan – harga sekitar RM125k, 1.5L VTEC Turbo, 6-kelajuan manual dan LSD

Acura Integra Prototype didedahkan – harga sekitar RM125k, 1.5L VTEC Turbo, 6-kelajuan manual dan LSD

Selepas beberapa teaser didedahkan sebelum ini, akhirnya model generasi baharu Acura Integra telah pun didedahkan di Amerika Syarikat. Ia masih lagi dalam versi yang digelar ‘Prototype’, namun dengan perincian hampir seperti model produksi sebenar, rupanya mungkin tidak jauh berbeza ketika ia masuk ke bilik pameran kelak, sama seperti model-model ‘Prototype’ Honda sebelum ini seperti Civic Prototype dan Insight Prototype.

Seperti yang anda boleh lihat, Acura Integra Prototype ini menampilkan bentuk badan yang hampir sama seperti Honda Civic generasi ke-11. Ia sudah boleh dijangka di mana sebelum ini naib presiden dan pegawai jenama Acura, Jon Ikeda ada mengatakan bahawa Integra generasi baharu bakal dibangunkan dari asas yang sama dengan Civic.

Ia bukan sahaja mengambil semula prinsip model-model Integra dari generasi sebelumnya yang juga dibina dari asas Honda Civic, malah dengan cara ini Acura dapat menghasilkan sebuah model sport paling murah dalam barisan model jenama divisi mewah Honda berkenaan, dan boleh dijual dalam pasaran yang lebih luas kerana menampilkan harga lebih mampu milik.

Acura Integra Prototype didedahkan – harga sekitar RM125k, 1.5L VTEC Turbo, 6-kelajuan manual dan LSD

Malah ketika pengenalan model prototaip ini, Ikeda sudahpun mengumumkan bahawa Acura Integra 2023 bakal dijual di Amerika Syarikat tahun hadapan dengan harga sekitar US$30,000 (RM125k). Sebagai perbandingan, Honda Civic Sedan varian tertinggi di AS iaitu Civic Touring dijual pada harga US$29,295 (RM122k).

Boleh dilihat, Acura Integra Prototype ini menampilkan bentuk tiang-A, garis bumbung dan cermin tingkap sisi yang hampir sama dengan Civic. Namun apa yang berbeza, but belakang Integra adalah bersambung terus dengan cermin belakang bagi membentuk pintu liftback, membolehkan ia digelar sebagai Coupe lima-pintu.

Rekaan bonet hadapan yang tidak bersambung dengan lampu dan gril juga adalah sama seperti Civic, namun ia diberikan muka yang lebih dengan gaya signatur terkini Acura iaitu lampu hadapan LED JewelEye bersama lampu jalur lampu nyalaan siang “Chicane” bina dalam, dan juga gril Diamond Pentagon tanpa kerangka.

Acura Integra Prototype didedahkan – harga sekitar RM125k, 1.5L VTEC Turbo, 6-kelajuan manual dan LSD

Lampu belakang turut dihasilkan dengan konsep yang sama seperti bahagian hadapan. Manakala bampar belakang pula tampil ringkas dengan hanya reflektor melintang pada setiap sisi, bersama ruang plat pendaftaran di tengah, serta kemasan diffuser berwarna hitam berkilat yang turut menyerlahkan sepasang tip ekzos berbentuk oval.

Versi Prototype ini menerima layangan warna badan Indy Yellow Pearl. Warna tersebut bukan sahaja diambil terus dari NSX, malah ia turut melambangkan penghormatan kepada warna Phoenix Yellow yang ditawarkan pada Honda Integra Type R pertama iaitu Integra DC2 Type R.

Perincian-perincian lain yang turut boleh dilihat pada Integra Prototype ini termasuk spoiler ekor itik dengan warna Berlina Black, dan juga kemasan rona sama pada gril hadapan, bumbung dan penutup cermin sisi. Perkataan ‘INTEGRA’ turut diukir pada bampar – di bawah lampu kiri hadapan dan kanan belakang – sama seperti model-model Integra generasi sebelum ini.

Ia padankan dengan rim aloi 19-inci rekaan jejari lima-jejari berkembar, dan turut boleh dilihat disebalik set roda berkenaan adalah sistem brek lebih besar dari Civic yang dibekalkan oleh Brembo, dengan angkup yang turut diberi warna Indy Yellow.

Jon Ikeda turut mengesahkan bahawa Integra 2023 ini dijana oleh enjin 1.5 liter VTEC Turbo (menjadikan ia Integra produksi pertama yang menerima induksi paksaan), bersama kotak gear manual enam-kelajuan lengkap dengan LSD bagi memacu roda hadapan.

Tiada sebarang angka kuasa disebutkan, namun enjin yang sama pada Civic menghasilkan 180 hp dan tork maksima 240 Nm, manakala versi prestasi Civic Si pula ditala bagi menjana 200 hp dan tork 260 Nm menerusi enjin 1.5L VTEC Turbo tersebut.

Acura Integra Prototype didedahkan – harga sekitar RM125k, 1.5L VTEC Turbo, 6-kelajuan manual dan LSD

“Integra merupakan salah satu model yang paling ikonik dalam sejarah Acura,” kata Jon Ikeda. “Integra baharu ini, akan terus memberikan aspirasi unik asal dan kedudukan pasaran yang boleh dicapai yang sama, dengan emosi prestasi dan gaya, digabungkan dengan versatil dan utiliti yang dicari oleh pembeli masa kini.”

Walaupun model ini dibangunkan di Jepun, produksi Acura Integra 2023 ini akan berjalan di Amerika Syarikat, menjadikan ia sebagai Integra pertama yang dihasilkan di negara berkenaan. Produksi besar-besaran akan dimulakan tahun hadapan di kilang Marysville Auto Plant di Ohio, iaitu fasiliti yang sama menghasilkan Acura TLX.

Lebih perincian maklumat akan didedahkan pada separa pertama tahun hadapan, iaitu hampir kepada tarikh pelancaran rasmi model produksi Acura Integra 2023 tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required