Honda Civic Si 2022 didedahkan – hanya 200 hp/260 Nm dari enjin 1.5L VTEC Turbo, manual 6-kelajuan

Honda Civic Si 2022 didedahkan – hanya 200 hp/260 Nm dari enjin 1.5L VTEC Turbo, manual 6-kelajuan

Digital Visual Media

Selepas menyiarkan teaser minggu lalu, model berprestasi bagi Honda Civic ikonik khas untuk pasaran Amerika Syarikat iaitu Civic Si secara rasminya telah pun didedahkan. Model berkenaan bukan sahaja diberikan enjin lebih berkuasa dari versi standard, malah turut menerima talaan semula terhadap casis serta diberikan pelbagai perician yang lebih sporty dan didakwa sebagai “Civic Si paling seronok untuk dipandu pernah dihasilkan”.

Sama seperti Civic Si generasi sebelum ini, ia masih dijana oleh enjin 1.5 liter empat silinder VTEC Turbo. Namun sedikit pelik kerana ia hanya ditala bagi menghasilkan 200 hp pada takat 6,000 rpm – walaupun ia 20 hp lebih berkuasa dari Civic standard (180 hp), angka tersebut sebenarnya lebih rendah dari Si sebelumnya yang menjana 205 hp.

Namun Honda menyatakan bahawa talaan pada enjin 1.5L VTEC Turbo tersebut kini menampilkan lengkuk kuasa lebih luas bagi membolehkan kuasa optimum digunakan pada kebanyakkan tahap rpm, serta boleh dikerah ke tahap redline yang ditetapkan pada 6,500 rpm. Tork yang dihasilkan masih sama iaitu 260 Nm, tetapi dapat dicapai 300 rpm lebih awal, bermula 1,500 rpm hingga 5,000 rpm.

Enjin ini juga dipadankan dengan roda tenaga (flywheel) single mass yang 26% lebih ringan dari unit dual-mass yang digunakan pada Civic Si terdahulu. Dengan daya inersia berkurangan 30% menggunakan roda tenaga baharu ini membolehkan enjin memberikan respon yang lebih cepat, dalam masa yang sama menambah baik kualiti pemanduan.

Honda Civic Si 2022 didedahkan – hanya 200 hp/260 Nm dari enjin 1.5L VTEC Turbo, manual 6-kelajuan

Civis Si generasi terkini ini turut diberikan sistem ekzos dengan penyenyap dua-gegelung baharu bagi meningkat aliran ekzos 27% lebih tinggi berbanding varian Touring Civic biasa. Ia juga menerima sistem Active Sound Control yang dipertingkat bagi memberikan bunyi ekzos semula jadi berkualiti tinggi pada tahap rpm enjin lebih luas yang dialirkan ke dalam kabin.

Enjin berkenaan digandingkan hanya dengan kotak gear manual enam kelajuan bersama short shifter, lengkap dengan LSD jenis helical membolehkan kedua-dua roda hadapan ‘mengigit’ permukaan jalan dengan lebih kuat ketika mengambil selekoh.

Short shifter yang dibekalkan kini menampilkan jarak tukaran antara gear 10% lebih pendek dari sebelum ini, serta diberikan braket cagak tuil gear yang lebih tegar bersama tombol gear aluminium yang menampilkan rupa sama seperti tombol Civic Type R, dibalut dengan kulit.

Menurut Honda, kotak gear berkenaan turut dibekalkan dengan sistem rev-match yang diambil dari Civic Type R dan menampilkan respon 430 milisaat yang sama dalam mod Sport, membolehkan aksi heel and toe dilakukan secara automatik ketika menurunkan gear secara agresif.

Honda Civic Si 2022 didedahkan – hanya 200 hp/260 Nm dari enjin 1.5L VTEC Turbo, manual 6-kelajuan

Location package with matched HDRI

Model generasi baharu ini juga tampil dengan kerangka lebih keras, dengan peningkat kekuatan torsi 8% lebih tinggi dan kekuatan lentur 13% lebih tinggi berbanding Civic Si terdahulu. Honda turut menala semula suspensi model prestasi ini dengan memadankan spring dengan kadar kekerasan lebih tinggi 8% di hadapan dan 54% di belakang berbanding Civic sedan biasa bersama penyerap hentak yang ditala semula bagi disesuaikan dengan spring baharu tersebut.

Tidak cukup dengan itu, sistem suspensi Topang McPherson hadapan menampilkan cagak sebelah atas yang diperkuatkan bagi menangani beban ketika mengambil selekoh yang semakin tinggi, serta diberikan bar anti oleng lebih tebal (27 mm jenis hollow di hadapan dan 18 mm jenis solid di belakang) bagi mengurangkan kadar olengan badan.

Honda juga memadankan set bushing hadapan 79% lebih keras dari Civic EX Sedan yang diambil terus dari Civic Type R pada Civic Si ini. Bushing lebih keras yang diambil dari Civic Type R turut diberikan pada lengan atas dan lengan-B bawah turut dipadankan pada suspensi multilink di belakang.

Stereng juga ditala semula menggunakan torsion bar (menghubungkan syaf stereng kepada gear rak pinan) yang 60% lebih keras bagi memberikan rasa lebih baik. Menurut Honda, talaan baharu ini bukan sahaja memaksima pengendaliannnya, malah memberikan lebih keseronokan ketika memandu.

Honda Civic Si 2022 didedahkan – hanya 200 hp/260 Nm dari enjin 1.5L VTEC Turbo, manual 6-kelajuan

Untuk Civic Si baharu ini ia bukan hanya menampilkan mod pemanduan Normal dan Sport, malah kini turut ditambah dengan mod Individual bagi membolehkan pemandu membuat padanan tetapan sendiri terhadap respon enjin, stereng, dan warna paparan instrumen.

Bagi mod Sport, ia memberikan tetapan seperti respon pendikit lebih baik, mengurangkan bantuan stereng, menyahaktifkan sistem idle stop, membolehkan pemandu mengaktifkan atau mematikan fungsi rev-match, serta menukar serlahan lampu pada paparan instrumen dari putih kepada merah.

Sistem brek juga diberikan peningkatan di mana ia dilengkapi cakera lebih besar dengan saiz 12.3 inci di hadapan dan 11.1-inci di belakang. Brek-brek tersebut berselindung di sebalik rim aloi 18-inci lima jejari berkembar kemasan hitam kusam, dibalut dengan tayar prestasi bersaiz 235/40R18.

Honda Civic Si 2022 didedahkan – hanya 200 hp/260 Nm dari enjin 1.5L VTEC Turbo, manual 6-kelajuan

Location package with matched HDRI

Bagi bahagian luaran, tidak banyak perubahan pada model Si ini berbanding versi sedan biasa. Ia kini diberikan gril hadapan dengan elemen sarang lebah seperti Civic Hatchback, bersama lencana Si. Manakala di belakang, bahagian diffuser diubah sedikit bagi menonjolkan tip ekzos oval sebenar bersaiz besar pada setiap sisi.

Ia juga menerima spoiler ekor itik kemasan hitam berkilat pada penutup but yang didakwa memberikan lebih downforce bagi untuk kestabilan kelajuan tinggi lebih baik, serta penutup cermin sisi yang juga diberikan kemasan hitam berkilat. Warna badan Blazing Orange Pearl yang anda lihat ini juga adalah ekslusif hanya untuk Civic Si.

Dalam kabin, ia masih menampilkan papan pemuka minimalis seperti Civic biasa. Tetapi yang paling menonjol, Civic Si menerima tempat duduk bucket yang memberikan sokongan pada bahu dan bawah peha lebih baik. Kusyen bawah tempat duduk tersebut ditinggikan 5-inci di hadapan, bagi memberikan sokongan peha lebih baik dan didakwa mengurangkan keletihan ketika dalam pemanduan jarak jauh,

Selain itu, ia turut dipadankan dengan pedal sport, bersama serlahan jahitan benang merah pada panel pintu, roda stereng, perehat tangan, serta pada tombol dan sarung tuil gear. Liang pendingin hawa sarang lebah pada papan pemuka juga diberikan serlahan sekeliling berwarna merah, manakala pemandu menerima paparan instrumen digital tujuh-inci,

Untuk sistem infotainmen, Civic Si 2022 ini dibekalkan dengan skrin sesentuh HD sembilan-inci bersama sokongan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar bersama sistem bunyi premium Bose yang dilengkapi 12-pembesar suara. Ia turut menampilkan teknologi Bose Centerpoint 2 dan pemproses isyarat digital SurroundStage, yang disifatkan sebagai sistem bunyi terbaik pernah dipadanakan pada Civic Si dalam sejarah.

Bagi keselamatan, Civic Si 2022 ini menerima 10 beg udara secara standard, bersama pakej bantuan keselamatan Honda Sensing yang berfungsi menggunakan sistem kamera tunggal bagi memberikan pandangan lebih jauh dan lebih lebar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required