Prototaip Honda Insight generasi baharu bakal tampil di Detroit bulan hadapan – lebih sporty, lebih berkuasa

Prototaip Honda Insight generasi baharu bakal tampil di Detroit bulan hadapan – lebih sporty, lebih berkuasa

Setelah dilihat diuji menggunakan badan City yang dipanjangkan dan dilebarkan sebelum ini, Honda kini mengesahkan prototaip untuk Insight generasi baharu bakal membuat kemunculan sulung pada North American International Auto Show yang bakal berlangsung di Detroit, 15 Januari 2018.

Bersama pengumuman ini, Honda turut menyiarkan foto penuh bahagian luaran serta sedikit teaser untuk bahagian dalaman kereta hibrid generasi baharu berkenaan. Dapat dilihat, Insight generasi seterusnya berkenaan menerapkan sepenuhnya rekaan signatur terkini Honda sama seperti Civic FC serta Accord generasi baharu yang telah diperkenalkan di Amerika Syarikat.

Muka Insight generasi baharu ini menerima lampu hadapan tirus dengan jalur krom yang merentangi gril hadapan sama seperti Accord dan Civic. Ia turut dilihat diberikan lampu nyalaan siang LED berbentuk-L yang dibina dalam lampu utama. Beralih ke sisi, pengaruh Civic dan Accord dapat dilihat sekali lagi, menampilkan bentuk badan sedan empat-pintu dengan garis badan seperti sebuah coupe.

Bahagian belakang pula, Insight menampilkan lampu tirus ‘two-piece‘ yang lebih tersendiri jika dibandingkan dari kedua-dua abangnya tadi. Berbeza dari Insight generasi kedua yang hadir dengan badan lima-pintu seperti aeroback, model generasi baharu ini nampaknya dibina sebagai sedan empat pintu.

Prototaip Honda Insight generasi baharu bakal tampil di Detroit bulan hadapan – lebih sporty, lebih berkuasa

Berdasarkan spyshot sebelum ini, Insight generasi baharu ini dipercayai dibina berdasarkan platform Honda City yang telah dipanjangkan dan dilebarkan, sama seperti apa yang dibuat pada Insight generasi kedua. Honda turut mengumumkan model hibrid dedikasi ini tidak akan menggunakan unit janakuasa i-DCD seperti City Sports Hybrid, tetapi akan dikuasakan dengan unit janakuasa hibrid dengan dua motor elektrik – berkemungkinan besar diambil dari Accord Hybrid.

Unit janakuasa yang digelar Sport Hybrid Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) berkenaan menggabungkan enjin petrol 2.0 liter empat silinder i-VTEC dengan kitaran Atkinson, digabungkan dengan dua motor elektrik yang disuap bateri lithium-ion. Secara keseluruhan, ia menghasilkan kuasa 212 hp dan mampu mencatatkan penggunaan bahan api gabungan 20.4 km/liter.

Ia jelas berbeza dengan Insight sebelum ini kerana model generasi kedua berkenaan hanya dijana unit Integrated Motor Assist (IMA) yang menggabungkan enjin petrol empat silinder 1.3 liter bersama sebuah motor elektrik, menghasilkan kuasa keseluruhan 101 hp/199 Nm. Menurut Honda, Insight generasi baharu ini juga diletakkan lebih tinggi dari Civic, di bawah Accord dalam barisan model mereka.

Prototaip Honda Insight generasi baharu bakal tampil di Detroit bulan hadapan – lebih sporty, lebih berkuasa

Honda Insight Prototype

“Dengan gaya yang sofistikated, stance yang dinamik, bahagian dalaman yang luas dan prestasi terbaik dalam kelasnya, Insight serba baharu ini merangkumi pendekatan Honda untuk menghasilkan kereta dengan teknologi elektrik tanpa kekurangan tipikal,” kata naib presiden senior jualan automobil dan penguruh besar Divisi Honda American Honda Motor Co., Inc., Henio Arcangeli, Jr.

“Pada North American International Auto Show 2017 kami mengumumkan Inisiatif Teknologi Elektrik Honda dengan sasaran untuk menghasilkan dua pertiga jualan kenderaan Honda diseluruh dunia diberikan teknologi elektrik menjelang 2030,” kata Arcangeli.

“Dengan pelancaran Insight pada lewat 2018 sebagai kereta kelima diberikan teknologi elektrik di bawa kepasaran sejak tahun lalu, kami mendemonstrasikan komitmen kami terhadap sasaran berkenaan,” tegasnya lagi.

Honda Insight generasi ketiga akan diproduksi di Kilang Honda Greensburg, Indiana, bersama Civic dan CR-V menggunakan komponen yang diperolehi secara domestik dan global.

GALERI: Spyshot Honda Insight generasi ketiga

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required