Honda Accord 2017 Hybrid diperkenalkan – miliki penjimatan bahan api efisien sehingga 20.4 km/l

2017-Honda-Accord-Hybrid-1-e1461293685726

Honda Accord Hybrid 2017 telah pun diperkenalkan secara rasmi di Amerika Syarikat. Tidak seperti model semasa (2015), kenderaan hibrid ini kini diproduksikan di kilang Honda yang terletak di Sayama, berhampiran Tokyo, selepas memberhentikan pengeluarannya di Marysville, Ohio, pada tahun lalu.

Diledakkan dengan lebih tenaga dan penjana kuasa hibrid yang mampu memberikan penjimatan bahan api, Accord Hybrid baharu ini direkodkan mampu menguruskan penggunaan sehingga 20.8/20/20.4 km/liter (bandar/lebuh raya/kombinasi), terbaik dalam kelasnya.

Berdasarkan syarat baharu EPA, Honda menjangkakan Accord Hybrid 2015 menggunakan 20.4/19.1/20 km/liter, menunjukkan 0.4/0.9/0.4 km/liter peningkatan terhadap model 2017. Jadi bagaimana Honda mampu mencapai peningkatan ini?

2017-Honda-Accord-Hybrid-2-e1461293724840

Di bawah hudnya, terletak enjin 2.0 liter empat-silinder i-VTEC Atkinson-cycle yang telah disemak semula. Malah penjana kuasanya juga telah ditala semula, di mana ia tidak menggunakan transmisi konvensional, sebaliknya dipadankan dengan motor elektrik bahary dengan sistem hibrid dua-motor. Selain itu, penjana kuasa Accord Hybrid ini juga mampu memuncakkan kuasa sehingga 212 hp. Ia juga menampilkan tiga mod operasi.

Dengan mod “Hybrid Drive”, enjin petrol akan menjanakan motor/generator kedua to cas semula bagi pek bateri lithium ion. Sementara motot elektrik pula menghantar pacuan ke roda. Manakala mod “Engine Drive” pula membawakan enjin kebuk pembakaran berfungsi dengan mekanisme klac-berkunci untuk berhubung ke enjin dan motor pendorong, maka ia akan dipacu oleh roda hadapan oleh kedua-dua enjin petrol dan motor elektrik. Manakala “EV Drive” pula membenarkan pacuan semua-elektrik untuk jarak yang sangat pendek (apabila enjin dimatikan).

Apa lagi yang ingin ditonjolkan oleh Accord 2017 ini selain penjana kuasanya? Sudah tentulah imej yang diperagakan. Tetapi imejnya masih sama dengan Accord facelift, melainkan terdapat sedikit perbezaan iaitu menampilkan roda yang unik dan kekemasan biru pada lampu utama LED dan lampu belakangnya dengan indikator yang cerah, serta logo Hybrid pada bahagian belakangnya.

Bahagian dalamnya masih sama dengan Accord facelift. Ini termasuklah elemen yang dipertingkatkan seperti paparan pelbagai-informasi (MID) 7.7-inci, skrin sesentuh audio 7-inci dengan sambungan Apple CarPlay, MirrorLink untuk telefon pintar dan WiFi hotspot. Hanya satu elemen tambahan yang ada iaitu butang “EV Mode” yang terletak di bahagian kanan konsol tengah.

Di US, Accord Hybrid 2017 ditawarkan dengan tiga varian (harga belum diumumkan) iaitu Hybrid, Hybrid EX-L dan Hybrid Touring. Ia turut didatangkan dengan elemen standard termasuk kamera undur dengan sudut yang lebih lebar, kawalan penghidup enjin dan Honda Sensing. Bagi keselamatan pula, ia dipadankan dengan elemen termasuk Collision Mitigation Braking System (CMBS), Lane Keeping Assist (LKAS), Adaptive Cruise Control (ACC), Road Departure Mitigation (RDM), Lane Departure Warning (LDW) dan Forward Collision Warning (FCW).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Peminat Auto on Apr 24, 2016 at 10:39 pm

    Tone warna gelap pd ruang dalam kereta menampakkan ciri2 sporty pd model ni. Lbh menarik drp penampilan warna cream drp model2 sebelum ni…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required