Great Wall perkenalkan stesen G-Charge 160 kW DC yang lengkap dengan tenaga solar di Bangkok

Great Wall perkenalkan stesen G-Charge 160 kW DC yang lengkap dengan tenaga solar di Bangkok

Great Wall telah mendedahkan stesen pengecas pantas pertama G-Charge di Bangkok, Thailand, yang dibuka untuk kegunaan 24 jam sehari. Dikenali dengan nama G-Charge Supercharging Station, ia merupakan kemudahan pengecasan pantas DC dengan output maksimum 160 kW, dibekalkan kepada enam penyambung CCS Type 2 dari tiga unit pengecas DC.

Stesen “supercharging” ini adalah pelaburan bersama oleh PEA ENCOM International Company Limited, sebuah anak syarikat Provincial Electricity Authority (PEA) di Thailand. Stesen ini merupakan pusat pengecasan awam antara yang terbesar yang dipasangkan panel solar, jelas Great Wall.

Menggunakan G-Charge Supercharging Station ini bersama Ora Good Cat sebagai kenderaan rujukan, varian 400 Tech dan 400 Pro dengan jarak perjalanan yang didakwa mampu mencapai 400 km dari bateri 47.8 kWh boleh dicas dari 30% hingga 80% dalam masa 32 minit.

Great Wall perkenalkan stesen G-Charge 160 kW DC yang lengkap dengan tenaga solar di Bangkok

Sementara bagi varian 500 Ultra — dengan jarak perjalanan 500 km dari bateri 63.1 kWh — boleh dicas dari 30% hingga 80% SoC dalam masa 40 minit. Pengguna Great Wall Ora Good Cat boleh menikmati semua itu secara percuma. Great Wall merancang untuk membina 100 lagi pusat pengecasan di seluruh Thailand menjelang 2023, dengan pengenalannya akan dipecahkan kepada tiga kumpulan utama.

Yang pertama ialah stesen Supercharging 160 kW ini, dan kedua adalah kemudahan DC Fast Charge yang aka ditempatkan di premis rakan niaga GWM di seluruh Thailand. Kumpulan ketiga pula adalah stesen pengecas destinasi yang akan ditempat di hotel-hotel, pusat beli-belah dan tarikan lainnya, ujar Pembantu Presiden GWM Asean dan Thailand,
Michael Chong.

“Pengenalan stesen pengecasan pantas ini hanyalah permulaan kepada usaha kami yang sangat komited mempromosi EV. Selari dengan Mission 9 kami dalam tiga strategi, kami akan melancarkan sembilan model elektrifikasi xEV di Thailand dalam tempoh tiga tahun, dan kami juga merancang untuk memperluas rangkaian stesen di suluruh Thailand sebagai menyokong komuniti EV,” jelas Timbalan Presiden Great Wall ASEAN dan Thailand, Steven Wang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required