Kia telah menyiarkan imej teaser Niro baharu, yang direncanakan bakal diperkenalkan di Seoul Mobility Show pada 25 November ini. Direka di bawah falsafah rekaan Kia, ‘Opposites United’, pengeluar kereta tersebut berkata SUV generasi kedua ini akan menggunakan rekaan yang dipinjam dari model konsep Habaniro dari 2019.

Walau pun rekaan luarannya masih tidak didedahkan sepenuhnya, namun unit pencahayaannya jelas dipengaruhi dari model konsep – dipadankan dengan jaluran LED berbentuk-U di hadapan, manakala bahagian belakangnya pula memang mirip dengan Habaniro.

Kia juga tidak mendedahkan sebarang perincian, namun berkata crossover ini akan menampilkan ‘badan dua tona berteknologi tinggi’. Di dalamnya pula, pemuka asimetrik digabungkan dengan bentuk mendatar dan berpenjuru, dengan bahagian tengahnya ditempatkan skrin besar yang disambungkan dengan kluster instrumen digital dan paparan sistem infotainmen.

Bahagian penjana kuasa juga tidak dimaklumkan, tetapi Niro baharu ini mungkin mengikut model semasa yang menawarkan janaan elektrik sepenuhnya (versi jarak 450 km dan 300 km) serta hibrid dan plug-in hybrid. Kita juga tahu yang Niro bakal tiba ke pasaran Malaysia – apabila beberapa bulan lalu, Bermaz Auto mendedahkan perancangan untuk memperkenalkan SUV versi elektrik di sini.