Lexus ROV Concept – jentera offroad kuasa hidrogen

Lexus ROV Concept – jentera offroad kuasa hidrogen

Bila disebut nama Lexus, kita biasanya tidak akan terbayang kenderaan offroad. Bagaimanapun, ini tidak menghalang pengeluar Jepun itu untuk menunjukkan kemampuan mereka dalam penghasilkan kenderaan jenis tersebut, dengan pengenalan ROV (kenderaan rekreasi luar lebuh raya) Concept. Ia juga menggunakan sumber bahan bakar hidrogen, yang kini menjadi antara sumber yang mahu diketengahkan oleh Toyota.

Melalui rekaan suspensi terbuka, roll cage serta tayar berbunga kasar, kenderaan ini memang jelas adalah sebuah model lasak, tetapi Lexus memberitahu pasukan rekaan mereka mahu mencipta sesuatu yang boleh dijangka daripada pengeluar kenderaan mewah, tanpa mengabaikan ciri prestasi sebuah ROV.

Badan ROV Concept ini dibuat daripada besi kekuatan tinggi dan disambung dengan suspensi yang mempunyai jarak gerak tinggi. Menurut Lexus, ia direka untuk kedua-dua ciri keselesaan dan keseronokan pemanduan offroad. Bagi aspek rekaan, kenderaan ini menggunakan lampu serta lencana yang menggambarkan identiti jenama itu sementara warna gangsa itu adalah dibuat khas untuknya.

Kenderaan ini dipacu oleh enjin 1.0 liter yang bertindak seperti enjin pembakaran dalaman biasa, dan menerima hidrogen sebagai bahan bakar melalui sistem suntikan terus dan tangki tekanan tinggi. Sama seperti Toyota GR Yaris yang menggunakan enjin pembakaran hidrogen, ROV Concept ini juga menghasilkan hampir tiada gas ekzos.

Pada bahagian dalam, kokpitnya menggunakan konsep rekaan Tazuna, seperti yang ditunjukkan kali pertama melalui model LF-Z Electrified awal tahun lalu. Elemen rekaan ini termasuk meter yang ringkas untuk memaparkan hanya informasi penting sahaja, sekaligus pengguna boleh lebih menumpukan perhatian kepada pemanduan.

Disebabkan ia adalah sebuah Lexus, ROV Concept mendapat sentuhan mewah seperti roda stereng yang dibalut kulit serta balutan kulit sintetik tahan lasak untuk tempat duduk. Tempat duduk ini juga mempunyai tetapan suspensi sendiri bagi memberikan lebih keselesaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required