Tuntutan insurans tidak adil patut dihentikan – FOMCA

Tuntutan insurans tidak adil patut dihentikan – FOMCA

Sekarang ini, kes yang memaksa pemilik kenderaan untuk membuat tuntutan terhadap insurans sendiri, dan bukannya kepada pihak yang bersalah dalam kemalangan semakin kerap berlaku. Oleh itu, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) menggesa pihak berkuasa untuk mengambil tindakan.

CEO FOMCA, Saravanan Thambirajah berkata, apabila kemalangan berlaku, kedua-dua pihak perlu membuat laporan polis. “Ini membolehkan mangsa membuat tuntutan kepada insurans pihak yang bersalah, sekiranya mereka tidak mahu membayar kerosakan tersebut. Malangnya, sesetengah pesalah tidak membuat laporan dan mangsa menjadi sukar untuk membuat tuntutan terhadap insurans mereka,” kata beliau dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Dalam keadaan sebegini, ramai yang terpaksa membuat tuntutan kepada insurans sendiri dan seakan menerima hukuman daripada tindakan orang lain. “Dalam keadaan seperti ini, mangsa akan kehilangan no-claim bonus (NCB), dan ini adalah tidak adil. Kenapa pula mangsa perlu melalui semua ini akibat daripada kesalahan orang lain?”

Tuntutan insurans tidak adil patut dihentikan – FOMCA

Saravanan juga berkata terdapat banyak kes di mana pengguna kenderaan memandu tanpa insurans yang sah dan tidak dikenakan penalti sekiranya terlibat dalam kemalangan. Beliau berkata pesalah seperti ini akan lepas daripada sebarang tindakan dan masih boleh memperbaharui insurans kenderaan mereka tanpa sebarang masalah.

Beliau berkata tindakan perlu diambil untuk mengatasi masalah yang sudah lama berlaku ini dan menggesa pihak berkuasa untuk bertindak. “Pesalah perlu dihukum dan mangsa perlu dilindungi dengan memberikan mereka perlindungan insurans tanpa kehilangan NCB.”

“Bank Negara sebagai pengawal selia insurans perlu bekerja dengan Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM), polis dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk membentuk satu pasukan tindakan bagi membanteras masalah ini,” kata beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required