Toyota tunjuk barisan kenderaan gaya hidup dan trak komersial konsep — kereta sport, tiga SUV, van kargo

Toyota tunjuk barisan kenderaan gaya hidup dan trak komersial konsep — kereta sport, tiga SUV, van kargo

Toyota telah mengumumkan bahawa syarikat itu akan memperkenalkan 30 kenderaan elektrik menjelang tahun 2030, sebagai sebahagian daripada perancangan untuk mencapai neutraliti karbon. Sebahagian model yang ditunjukkan itu walaupun masih dalam bentuk konsep, tetap memberikan gambaran yang kukuh terhadap perancangan itu.

Kereta sport Toyota GR

Toyota tunjuk barisan kenderaan gaya hidup dan trak komersial konsep — kereta sport, tiga SUV, van kargo

Kita mulakan dengan barisan yang paling mengujakan, kereta sport dengan dua tempat duduk yang membawa lencana Gazoo Racing. Kedudukan rendah dan agresif, coupe yang tidak diberikan nama ini nampak mirip model MR2 dahulu.

Cabang jenama mewah Toyota, Lexus turut mempersembahkan kereta sport elektrik sebagai lanjutan kepada LFA. Dengan perkembangan itu, tidak mustahil MR2 juga akan mendapat penggantinya, yang ditunjuk dalam jelmaan model konsep ini.

Sejak beberapa tahun lalu, banyak khabar angin yang bertiup tentang pengganti MR2 ini yang sedang dibangunkan. Dakwaan paling baru ialah Toyota akan bekerjasama dengan Daihatsu dan Suzuki untuk projek tersebut. Pernah juga pada 2018, nama itu dijangkakan akan kembali sebagai sebuah EV. Melihat kepada kereta konsep terbaru yang ditunjukkan ini, semua itu jadi berasas.

Tiga SUV Toyota, termasuk homaj untuk FJ Cruiser

Memandangkan SUV sangat popular kini, tidak hairan Toyota membariskan juga kenderaan terbabit dalam strategi EV masa depannya, dengan dipelopori oleh bZ4X. Selain portfolio bZ, Toyota juga akan ada dua lagi model yang sedang dibangunkan — dengan nama jolokan Crossover EV dan Small SU EV.

Dua model konsep itu membawa kemiripan bZ dan turut dipertontonkan. Crossover EV nampak gayanya seperti sebuah model segmen C, sementara Small SU EV pula dari segmen B, dengan jangkaan kedua-duanya akan lebih mampu milik kepada khalayak yang lebih meluas.

SUV ketiga yang ditunjuk pula seperti memberi penghormatan kepada FJ Cruiser sebelum ini. Menampilkan badan berpetak, kenderaan ranggi itu diberikan label Compact Cruiser EV dan merupakan percubaan Toyota untuk menembusi segmen off-road, yang ketika ini Ford berada dengan sangat selesa dengan versi terkini Bronco.

Trak pikap EV Toyota

Toyota tunjuk barisan kenderaan gaya hidup dan trak komersial konsep — kereta sport, tiga SUV, van kargo

Tidak lupa dalam barisan berkenaan juga adalah sebuah trak pikap yang rekaannya nampak seperti pernah dilihat. Model konsep ini mengambil penggayaannya daripada model Tundra, tetapi dengan gril tertutup, trak ini mengenakan rekaan kabin berkembar tetapi dengan bahagian ruang belakang yang agak pendek.

Trak pikap elektrik memang sedang meningkat naik ketika ini, dengan penawaran seperti Ford F-150 Lightning, Rivian R1T, GMC Hummer EV dan Tesla Cybertruck yang dinantikan, sebagai contoh. Maka jelas Toyota tidak ingin ketinggalan terlalu jauh dalam perlumbaan tersebut.

“Kotak” kecil dan besar

Bagi kenderaan komersial pula, Toyota mempertontonkan Micro Box dan Mid Box, yang direka sebagai kenderaan penghantaran last-mile. Van kargo dengan bentuk kotak dan futuristik ini mungkin disasarkan kepada pelanggan komersial yang ingin bertukar ke barisan kenderaan EV untuk perkhidmatan mereka.

Untuk membawa penumpang pula, Toyota sudah ada e-Pallete yang sudah diperkenalkan sebelum ini — dan digunakan ketika Olympic 2020 Tokyo. Walaupun sedikit terlewat dalam perlumbaan EV ini, Toyota tetap memberikan penawaran yang meluas. Mana satu yang menarik perhatian anda?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required